De afgelopen jaren kwam met enige regelmaat in het nieuws dat de tulpenbollenverkopers op de Amsterdamse bloemenmarkt de toerist structureel bedonderen. Er zouden veel minder bollen in de verpakkingen zitten, de bollen zouden van slechte kwaliteit zijn en niet uitkomen, kleuren komen niet overeen, etc.
Een nieuw rapport, uitgevoerd in opdracht van de Gemeente Amsterdam en branchevereniging KAVB en gedeeld met de Autoriteit Consument en Markt (ACM), onderstreept deze bevindingen eens te meer. 'Er is sprake van structurele misleiding van de consument', zo meldt het KAVB op de website. 'Het blijkt dat van de aangekochte tulpenbollen op deze verkooppunten [Bloemenmarkt en de zogeheten ‘Bloembollenboulevard’ langs de N208 in Lisse, red.] slechts 1% (Amsterdam), respectievelijk 2% (Lisse) tot bloei komt'.
Het ACM verzocht eerder om een 'onderbouwd signaal' om tot actie over te gaan. Het onderzoek, uitgevoerd door Bulb Quality Support (BQS), is hier een antwoord op.
Meer informatie vindt u hier op de website van KAVB
beeld: amsterdam-travel-guide.net