Tholen - “De samenwerking begint leuke vormen aan te nemen en het wordt onwijs goed opgepakt in Zuid-Amerika. Veel kwekers zien de kracht van onze samenwerking en zijn geïnteresseerd om met beide partijen samen te werken.” Dat vertelt Mark Weitjens van AgroCheck, dat exporteurs, kwekers en cargo agencies een uitgebreide en wereldwijde database aan debiteureninformatie voor de sierteelt biedt. Omdat oplichting en fraude ook de Zuid-Amerikaanse bloemenindustrie niet vreemd is, is de samenwerking gezocht én gevonden met FreshPortal, dat hetzelfde type klant van ERP bedrijfssoftware voorziet. De samenwerking zal de komende maanden ook in andere landen onder de aandacht worden gebracht.
Mark Weitjens, Tessa Weitjens en Robin Jongkind, begin deze maand op de Proflora in Colombia
De samenwerking komt er op neer dat beide systemen met elkaar worden gekoppeld. FreshPortal gebruikers krijgen zeer binnenkort de mogelijkheid om een AgroCheck module toe te voegen, zodat men direct kan zien of klanten betrouwbaar zijn, of wellicht al bij AgroCheck staan gesignaleerd op de zogenaamde Waarschuwingslijst. Dit kan veel (en veel sneller) problemen voorkomen.
“De laatste twee jaar hebben we er veel nieuwe Colombiaanse en ook Ecuadoraanse klanten bijgekregen”, vervolgt Mark. “Daar profiteren ook onze Nederlandse leden van, want al onze leden ontvangen nu informatie uit de vier belangrijkste bloemenexport landen (NL, Colombia, Ecuador, Kenia). Er is, in elk geval binnen de sierteelt, geen ander die dat aanbiedt."
Lopend vuurtje
Op de Proflora hoefde Mark en zijn team zich dan ook niet te vervelen. “Op de eerste dag sprak ik een van onze Colombiaanse klanten en die vertelde mij dat hij een sample / proefzending had gestuurd naar een nieuwe klant in Italië. Nieuwsgierig heb ik natuurlijk meteen even gevraagd om wie het ging en wat bleek: deze Italiaanse debiteur was bij ons bekend, aangezien hij in de eerste maanden van dit jaar bij minstens vier Nederlandse exporteurs grote schade had aangericht. Ik heb gezegd dat hij direct moest stoppen met leveren en de klant was uiteraard blij. Hij gaf mij vervolgens een naam van een andere kweker door die ook wilde gaan leveren. Vervolgens heb ik die ook gewaarschuwd en via deze kweker kwam ik bij zijn cargo agency terecht. Die schieten er in dergelijke oplichtingssituaties vaak voor grote bedragen bij in, aangezien zij voor vele kwekers de luchtvracht regelen. Deze Cargo agency werd meteen AgroCheck lid, want zij begrepen ook wel dat ik ze voor duizenden dollars schade had behoed.”
“Aan het einde van de week heb ik in totaal vijf kwekers kunnen behoeden voor deze Italiaanse wanbetalers, die bezig waren met een mega fraude voor 1 november (Allerheiligen, een grote feestdag in Italië). De ene kweker verwijst de ander naar ons door en zo komen ze als vanzelf bij ons. Bijna iedereen loopt wel een keer tegen iets dergelijks aan en wij kunnen met onze incassodiensten en/of onze debiteureninformatie echt iets voor hen betekenen.”
AgroCheck staat begin november op de IFTF op standnummer A1.30.