Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Iconisch én relevant: hoe de orchidee zichzelf blijft heruitvinden

Weinig bloemensoorten komen in zoveel maten en vormen voor als de orchidee. Die veelzijdigheid is een troef voor plantenliefhebbers die hun interieur helemaal af willen maken met een florale eyecatcher. Maar hoe breder het aanbod, hoe trendgevoeliger ook. Vallen de orchideeën die u opkweekt wel in de smaak bij de consument van vandaag? Of is de tijd rijp voor iets nieuws? Voor het antwoord sprak Microflor met Manuel Rucar (Chlorosphère) en Antoine Alvarez (Sévéa). 

“De orchidee is en blijft de koningin onder de bloeiende kamerplanten”, vertelt Antoine Alvarez, die sinds 2015 als productmanager aan de slag is bij Sévéa, de aankoopcentrale voor Franse tuincentra Villaverde en Baobab. “Niet alleen bloeit ze erg lang in vergelijking met andere kamerplanten, ze heeft ook weinig water nodig en is goed bestand tegen ziektes. Verlies je een orchidee een tijdje uit het oog, dan kan dat doorgaans weinig kwaad. Bovendien kun je de plant elk jaar opnieuw in bloei krijgen: een doe-het-zelfuitdaging die veel plantenliefhebbers graag aangaan. De orchidee is dan ook een populair geschenk. Vooral rond Kerst en Moederdag schieten de verkoopcijfers de hoogte in.”

Bloeiende markt
“De markt is de voorbije 10 jaar geëxplodeerd”, bevestigt Manuel Rucar, zaakvoerder bij Chlorosphère, een Frans trendbureau dat zich verdiept in de wereld van planten, tuinen en landschappen. “Dat de orchidee nog altijd de harten van het publiek weet te veroveren, merken we elke dag op beurzen en in showrooms. Al heeft die populariteit ook een keerzijde. De prijzen zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald, waardoor de orchidee in het hoofd van de consument een commodity is geworden. Voor kwekers en verdelers komt het er meer dan ooit op aan zich te onderscheiden van het basisaanbod.”

Het gehele interview is hier te lezen

Publicatiedatum: