Op het NovemberFest van Danziger van afgelopen maand kwamen niet minder dan 100 gasten van over de hele wereld een bezoek bergen aan de proeven. Op R&D-locatie in Mishmar HaShiv'a, Israël, waren meer dan 800 variëteiten tentoongesteld.
NovemberFest draait om het presenteren van de nieuwe genetica en het bespreken van de plannen voor de komende seizoenen. Bezoekers hebben kennisgemaakt met nieuwe en bestaande genetica, marketingconcepten, en zich beziggehouden met het creëren van toekomstige trends door hun ervaringen te delen met collega's uit verschillende regio's. Daarnaast hebben ze genoten van gezellige momenten, lekker eten en sightseeing bij perfect weer.
Liat Shemer (Global Marketing Manager) en Amir Zuker (VP Research & Development ) tussen de planten in.
"NovemberFest is voor ons een geweldige kans om onze klanten te ontmoeten en de huidige en toekomstige behoeften te bespreken. Wij geloven dat deze discussies onze genetica zo waardevol maken voor onze klanten", zegt Amir Dor, Hoofd verkoop eenjarige en vaste planten.
Doug en zijn dochter Kenna Cole van DS Cole uit de VS bekijken de winkelideeën.
De populairste serie - keuze van de bezoekers
In de loop van november hebben veel telers, jonge plantenkwekers, journalisten, leiders binnen de sector en trendsetters van over de hele wereld hun meest favoriete variëteiten geselecteerd met behulp van een nieuw scansysteem. Deze selecties geven een goed inzicht in wat populair is. Van de 3000 verschillende scans die werden gemaakt, was de serie Petunia Hybrida Capella™ de meest geselecteerde serie, met de Capella Cherry Vanilla™ (nieuw 2021) als meest gescande variant.
CAPELLA™ Cherry Vanilla.
In de top 5 van meest populaire series vindt u ook Vanessa™ (Verbena hybrida), Gem™ (Lantana) en Colibri™ (Chalibrachoa hybrida). (Klik hier om de top 15 van de meest populaire variëteiten te zien)
Van de meest populaire variëteiten is er de nieuwe introductie van Hippy Chic™ (Petunia hybride) en Eyeconic Sunset™ en Ombre™ Pink (beide Calibrachoa hybriden) die nieuwe en veelbelovende soorten zijn. (Klik hier om de top 5 van populairste rassen te zien)
Hippy Chic™ Violet
FloralDaily.com was ook aanwezig om hun grote display te zien, waarschijnlijk een van de grootste displays die door één veredelaar is gemaakt, met al hun bestaande en nieuwe variëteiten voor het seizoen 2020-21 en zelfs voor 2022. In totaal hebben 1000 potten met bloemen, 50 verschillende soorten bloemen en 60 series een zee van kleur gecreëerd. Dit jaar waren de belangrijkste categorieën; inspireren, verkennen en innoveren en voor het eerst presenteerden ze ideeën voor de retailsector in een uitgebreide, inspirerende retaildisplay.
Ayala Zilberman, Sales Manager Europe bij Danziger, leidt klanten rond.
90 innovaties te zien
Deze Israëlische veredelaar van eenjarige en vaste planten en snijbloemen nodigt al jaren zijn klanten uit bij hun R&D-faciliteit in Mishmar HaShiv'a, Israël. De meeste van hun klanten die eenjarige en vaste planten telen, bezoeken de faciliteit in deze periode van het jaar, tussen de seizoenen door. "Daarom hebben we dit perkplantenevenement NovemberFest genoemd. Dan kunnen gasten het in hun agenda zetten", zegt Amir Dor, hoofd Verkoop Eenjarige en Meerjarige planten. Op dit evenement kunnen telers de nieuwste innovaties zien en beslissen welke ze willen uitproberen". In totaal werden ongeveer 90 nieuwe planten tentoongesteld.
Inspireren, verkennen en innoveren
De drie hoofdcategorieën dit jaar waren inspireren, verkennen en innoveren. "Met inspiratie inspireren wij de telers hoe zij hun planten in de retail kunnen presenteren. Om het te visualiseren, hebben we dit jaar onze inspirerende display voor de retailsector uitgebreid en 5 retailoplossingen voor 5 verschillende series gepresenteerd, zie hieronder.
De retailideeën voor de series Scoop, Splash, Sol-luna, Vanessa en Capella en Amore. (Klik hier voor de vergrote foto)
De volgende categorie is verkennen: "Met verkennen laten we de trends zien binnen de teeltsector en in het algemeen wat er in de wereld gebeurt." De derde en laatste categorie is innoveren. "En dit is waar het bij Danziger om draait", zegt Liat Shermer. "R&D is Danziger's kernafdeling met meer dan 100 mensen over de hele wereld. Het creëren van innovatieve variëteiten is wat we doen. Zeker in deze tijd staan mensen meer open voor verandering en zijn ze actief op zoek naar iets nieuws. 'Nieuw is sexy'".
Veredelen
Danziger heeft op dit moment 46 eenjarige, 19 vaste en 30 snijbloemen in haar assortiment en deze aantallen nemen elk jaar toe. Maar waar begint het allemaal? "De basis ligt in Israël", zegt Amir Zuker, VP Research & Development bij Danziger en volgens hem is dit een enorm voordeel voor de veredeling van hittebestendige variëteiten. "Met de opwarming van de aarde is het veredelen van de soorten in een warm klimaat een pluspunt." Na de veredeling van een variëteit, doen ze over de hele wereld proeven om te controleren of de variëteiten goed presteren in de verschillende klimaten, voordat ze het op de markt brengen".
Om nauwkeuriger te veredelen en dit proces te versnellen, gebruiken ze verschillende technieken. "We zijn bijna wetenschappelijke veredelaars." Naast genotypering bouwden ze ook een andere technologie, genaamd fenotypering. "Het is een unieke technologie die we hier gebouwd hebben. Bij genotypering kijken we naar de DNA-markers en elimineren we de zaailingen zonder de gewenste eigenschap in een vroeg stadium. Met fenotypering zijn we opmerkzamer en gebruiken we digitale technologieën om de groeiende vooruitgang van een variëteit te controleren".
Bij Danziger's R&D-afdelingen, zowel in Israël als wereldwijd, hebben we meer dan 100 medewerkers in dienst, waardoor het een van de grootste R&D-afdelingen van de sector is".
Zuker werkt al 20 jaar voor Danziger en de laatste 7 jaar als R&D-manager. Op welke variëteit is hij het meest trots? "Het zijn allemaal mijn 'kinderen', dus het is erg moeilijk te zeggen. Maar als veredelaar ben je er erg trots op als je iets anders ontwikkeld. Vanessa Verbena, Lia Calibrachoa en Sol-luna New Guinea zijn bijvoorbeeld variëteiten waar ik erg trots op ben".
Osnat Yanai, Cell Culture Research Manager.
Weefselkweeklaboratorium
In het weefselkweeklaboratorium hebben ze een voorraad van alle variëteiten van Danziger. De productie van de in vitro plantjes gebeurt in vier fasen. Osnat Yanai, Cell Culture Research Manager, vertelt ons hierover: "De eerste fase is de introductie en vestiging van een aseptische cultuur. We desinfecteren het in vivo plantmateriaal en wachten dan 2 tot 3 weken om te zien of ze vrij zijn van besmetting. Vervolgens gaan we met het schone in vitro materiaal verder en gaan we naar de volgende fase; de vermenigvuldiging, waar scheuten worden vermenigvuldigd. De derde fase is beworteling, gevolgd door acclimatisatie en uitplanten in de grond. In deze in vitro bank van Danziger worden duizenden variëteiten gekweekt en in stand gehouden als een ziektevrije, vegetatieve, genetische voorraad die ook wordt gebruikt om alle commerciële variëteiten van Danziger te vernieuwen op de productielocaties over de hele wereld".
Het marketingteam van Danziger met onze redacteur Elita Vellekoop
Snijbloemen
Novemberfest is een echt perkplanten evenement, maar op deze locatie worden ook snijbloemen geteeld. We hadden de kans om kort met de veredelaar te spreken. Danziger heeft ook een groot assortiment snijbloemen, maar de Scoop Scabiosa en Xlence zijn de variëteiten waar ze het meest bekend om zijn. "Voor de Scoop scabiosa hebben we een nieuwe snijbloem ontwikkeld, inclusief focal scoop (met een bloem van 6-8 cm en stelen van 60-80 cm).
IPM Essen en AIPH Awards
Wil je het Danziger-team ontmoeten? Kom dan naar de IPM Essen 2020 in Duitsland. Het team zal dan aanwezig zijn in hal 2 bij stand 2D40.
En dit jaar zal een speciale IPM Essen-editie voor Danziger zijn, omdat hun faciliteit in Guatemala genomineerd is voor de AIPH Awards, die zullen plaatsvinden op de eerste avond van de IPM Essen show.
Voor meer informatie:
Danziger
Liat Shemer
E-mail: [email protected] www.danziger.co.il