Ruim 1,5 jaar geleden is de promotie van tuinrozen via Roses4Gardens van start gegaan. Doel is gebruik en verkoop stimuleren door rozen in tuinen en openbaar groen in binnen- en buitenland op de kaart te zetten. Promotieorganisatie iBulb voert uit. De rozenpromotie staat inmiddels stevig op de rails. Deelnemers in een werkgroep bepalen zelf de onderwerpen en activiteiten.
Roses4Gardens is een activiteit van de Cultuurgroep voor Rozen en Rozenonderstammen onder Anthos-secretariaat. Op dit moment nemen 24 ondernemers uit meerdere landen deel. De website Roses4Gardens met actuele kennis en informatie vormt de basis van de promotieactiviteiten. Naast de Nederlandse, is een Engelse, Duitse en Franse taalversie in de lucht. De website heeft sinds de lancering in oktober 2018 meer dan 4.300 bezoekers getrokken. De komende tijd gaat iBulb de informatie op de site uitbreiden.
Free publicity
Via Facebook en Pinterest is Roses4Gardens actief op sociale media. Sinds de start zijn 11 persberichten verstuurd, met onderwerpen variërend van ‘geur in je tuin met rozen’ tot ‘voordelen moderne heesterrozen in openbare ruimte’. In vier talen gingen ze naar enkele duizenden perscontacten voor de consument en de professionele markt. Dit leverde veel free publicity op websites en in kranten en tijdschriften, waaronder de Duitse Garden Style, Homes & Gardens en Groen Vandaag. In 2020 staan 7 nieuwe persberichten gepland. Regelmatig worden nieuwe sfeerbeelden van rozen aan de beeldbank toegevoegd.
Nieuwe deelnemers
Deelname staat open voor alle ondernemers die in de keten van tuinrozen actief zijn. Deelnemers staan met een link op de website, krijgen halfjaarlijkse overzichten van de publicaties en kunnen gebruik maken van de persberichten en de beeldbank. Ook kunnen ze de URL van de website en het logo in de eigen communicatie gebruiken (bijv. op hun website). Deelnemers moeten lid zijn of worden van de Cultuurgroep (€ 275/jaar) en betalen € 800 per jaar. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van de cultuurgroep: [email protected].