Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
het succes van Sky

Petunia NightSky: een klein universum op zich

Selecta's petunia NightSky wordt jaar na jaar bekroond en is een bekende variëteit in de kwekerssector en bij plantliefhebbers over de hele wereld. Het patroon van de bloem in combinatie met de korte groeiperiode blijkt te resulteren in een lucratief product waar al vele miljoenen stuks van werden verkocht. En er volgden nog meer kleuren, waardoor de Sky-familie ontstond. Maar hoe is het allemaal begonnen? In onderstaande leest u er meer over.

Uniek vlekkenpatroon
Het verhaal van de NightSky begon in 2012. Het doel was aanvankelijk om een nieuwe kleurencombinatie of een nieuw ontwerp te verkrijgen, maar onder Selecta's kruisingen werden combinaties van een gevlekt patroon op een deel van de plant of zelfs slechts delen van enkele bloemen opgemerkt. "We waren verrast door dit absoluut nooit waargenomen vlekkenpatroon," zegt Antonella Capo, veredelaar bij Selecta one.
"Op dat moment was het voor mij een kwestie van stabiliseren en de ‘juiste’ plant te selecteren onder de verkregen nakomelingen. NightSky zelf bleek een geweldige variëteit te zijn door de combinatie van zijn speciale kleur samen met het feit dat het een machtige plant is met goede eigenschappen, ook wat de vertakking en de gezondheid betreft."

NightSky

Een melkwegstelsel van mogelijkheden voor storytelling
En zo begon het verhaal: "De eerste blik op de kwekerij deed ons meteen denken aan een hemel vol sterren, dus de naam was al snel duidelijk," zegt Milena Weller, communicatiemanager bij Selecta one. Elke bloem van de NightSky Petunia is een piepklein universum en biedt volgens Weller een heel scala aan mogelijkheden voor boeiende verhalen in de winkel. "Mensen zijn altijd gefascineerd geweest door het uitzicht op de nachtelijke hemel en daarom waren we ervan overtuigd dat de mensen hetzelfde zouden meemaken met onze Petunia. We dachten aan zomernachten en lange warme zomeravonden op het terras of balkon, dromend onder de sterrenhemel - de magie van de zomer."

Jaar na jaar bekroond
En het potentieel van deze variëteit werd al snel erkend omdat er na de introductie meerdere prijzen werden uitgereikt. De eerste prijs die werd ontvangen was de 'FleuroStar Award' 2015 in Europa. Voor deze prijs kiest een jury van deskundigen de winnaar met het 'wow'-effect dat consumenten aanzet tot kopen. Maar ook in landen zelf werd NightSky meerdere malen bekroond. "In Frankrijk, bijvoorbeeld, won het de 'Gold Innovert Award' in 2016, en in hetzelfde jaar, de 'Medal of Excellence' in de VS en 'Best Bedding and Pot Plant' in het Verenigd Koninkrijk in 2017, om er maar een paar te noemen."

Populair op sociale media
Het uiterlijk van NightSky trekt de aandacht van veel consumenten en door de jaren heen zijn er veel foto's op sociale media geplaatst die de voorliefde van de consument voor de schoonheid van dit product uitdrukken. En nog steeds, na enkele jaren op de markt te zijn geweest, blijft NightSky een populaire variëteit op sociale media. Hieronder enkele voorbeelden. Bovendien was Ultra Violet zelfs de Pantone-kleur van het jaar 2018 waarin ze de kleur aan de Melkweg en de nachtelijke hemel koppelden. "NightSky werd een merk, een must have en een trendproduct - iedereen kent het, iedereen houdt ervan - geen tuincentrum kan zonder dit product en iedereen kan er nog steeds geen genoeg van krijgen."

Korte kweekperiode
Een product ziet er misschien verbazingwekkend uit, maar als het niet goed presteert, zetten de telers het niet in hun kas. En NigthSky lijkt het allemaal te hebben. "De telers zeggen dat de korte kweekperiode van slechts 6 weken deze krachtige Petunia tot een zeer lucratief product maakt. De stabiliteit van het bloempatroon heeft de vraag enorm gestimuleerd. Ook de productie van hangplanten in potten met afgestemde kleurencombinaties is geweldig: een absolute blikvanger voor de eindconsument en een ware bestseller."

Met de klok mee: Mystery Sky, Royal Sky, Glacier Sky, Glacier Sky, Lightning Sky en Lavender Sky

Het creëren van de SKY-familie
Daarna volgden nog meer kleuren met het beroemde wolkenpatroon, waardoor de SKY-familie ontstond. Meteen na de introductie van NightSky ging Selecta door met het veredelen en voegden zij vijf nieuwe variëteiten toe, namelijk de donkere Mystery Sky met fijne lichtpuntjes, de edele Royal Sky met een felpaars bloempatroon en de fijne Lavender Sky. Nieuwe variëteiten in de afgelopen jaren zijn Lightning Sky, een geel ster- en puntpatroon op een donkerrode ondergrond, en Glacier Sky, met het bekende sterrenhemelpatroon, maar daarnaast ook de stralend witte rand. De variëteiten kunnen worden gepresenteerd in de vorm van bedrukte potten, etiketten, promotieposters en banners.

Presentatie Petunia cultivars SKY-familie serie

SKY-familieconcept
Voor een uniforme communicatie heeft het marketingteam van Selecta One besloten om het SKY-familieconcept te introduceren. "Het heeft een verbluffende visuele weergave die wordt gebruikt in de vorm van gedrukte potten, etiketten en promotieposters en banners. Het stelt telers en vooral retailers in staat om de complete serie legendarische Petunia's op de markt te brengen en te promoten," zegt Weller. Het conceptontwerp kan worden aangepast aan de individuele wensen van de klant met de respectievelijke aangeboden varianten. "Het single NightSky-concept is natuurlijk nog steeds beschikbaar," voegt ze eraan toe.

Succesvol
Volgens Weller is de hele SKY-familie ook een succes geworden. "Al met al wordt de kwaliteit van het product, de succesvolle marketingcampagne en de hele SKY-familie miljoenen keren verkocht."

Voor meer informatie:
Selecta One
www.selecta-one.com