Bij het familiebedrijf van de familie Broekhuizen in Amstelveen is het dit jaar een jubileumjaar. Het bedrijf is al sinds 1996 actief op het gebied van verpakkingen voor de bloemen- en plantenindustrie en in die periode nam het gebruik van verpakkingen als toegevoegde waarde alleen maar toe. Zeker in de sector waarin Koen Pack vooral werkzaam is: in het supermarktkanaal, bij kwekers, verpakkers, exporteurs en de traditionele groothandel.
Samen met Koen en Cristol Broekhuizen kijkt men terug op de afgelopen 25 jaar.
Van alle markten thuis
“Onze markten beslaan geheel Europa, Noord- en Zuid Amerika en Canada”, vertelt eigenaar Koen Broekhuizen. De missie van Koen Pack is “bloemen en planten, waar ook ter wereld mooier maken" en dat doen we vanuit vestigingen in Amstelveen, USA, Canada, Colombia en Ecuador. “Toen we samen begonnen, hadden we niet verwacht dat het zich zo zou ontwikkelen. Koen Pack is uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende spelers op de markt van verpakkingen in de tuinbouw.
We hebben inmiddels ongeveer honderd medewerkers en daar zijn we heel trots op!”, zegt Cristol Broekhuizen die ondertussen door de nieuwe jaarcatalogus bladert. “Heb je deze al gezien? Deze is uitgebreider dan welke andere catalogus of trendboek je ook pakt. Het is weer mooier dan vorig jaar geworden.” En het moet gezegd, de catalogus geeft met de fraaie foto’s inspiratie voor inkopers die op zoek zijn naar meerwaarde voor bloemen en planten.
“Wij zagen 25 jaar geleden vraag ontstaan naar vernieuwing in de bloemverpakkingen. Nieuwe ontwerpen, vormen, materialen. De bestaande groothandelaren konden onvoldoende tot vernieuwing komen. Wij wilden dat beter doen. Dus zeiden we allebei onze baan op en richtten we in de babykamer ons kantoor in. We ontwierpen dingen zelf, maar lieten ons ook inspireren door leveranciers. Dat leverde de mooiste ontwerpen op. Op beurzen, maar ook tijdens persoonlijke ontmoetingen met klanten lieten we al dat moois zien. Vanuit de slogan, die we nu nog voeren: 'The Personal Touch'. Het was een instant succes.”
Directie is uitgebreid
Recentelijk is de directie in Nederland uitgebreid met Jan-Paul Rijke, die op 1 februari bij ons begonnen is. "Met Jan- Paul halen we iemand binnen die ons familiebedrijf verder kan ontwikkelen en het voortbestaan van Koen Pack kan borgen voor de toekomst", aldus Koen Broekhuizen.
Blik op de toekomst
Koen Pack ontwikkelt verpakkingen met een duurzaam imago. In de eigen bedrijven met zonnepanelen en oplaadstations voor elektrische auto’s, maar ook sensor LED lampen om energie te besparen. Het afval wordt gesorteerd en ingeleverd voor recycling om nieuwe producten mee te maken. Ook zoeken de inkopers naar materialen die minder belastend zijn voor het milieu, zoals o.a. Bamboepapier. Het is mogelijk om samen met de klant te kijken naar de best mogelijke materialen om verpakkingen en decoraties mee te maken, helemaal naar de wens van de klant. Koen Pack is al enige tijd FSC gecertificeerd en verlangen van leveranciers dat zij ook steeds meer certificaten hebben. Zo dragen ze met elkaar actief bij aan een beter milieu.
Nieuw jubileum logo in 2021
"We willen onze klanten, leveranciers, medewerkers en relaties heel hartelijk bedanken voor de afgelopen 25 jaar. Het ziet er helaas door het corona virus niet naar uit dat we het uitgebreid kunnen vieren met elkaar. Maar wat in het vat zit verzuurt niet. Er zal op gepaste wijze kenbaar gemaakt worden dat we wat te vieren hebben, het blijft nog even een verrassing hoe en wat!" Met het jubileumlogo dat dit jaar gevoerd wordt is in ieder geval zichtbaar dat het op 15 april een feestelijke verjaardag zal worden!
Voor meer informatie:
Koen Pack
De Loetenweg 8
1187WB Amstelveen
T: +31205452470
E: [email protected]
www.koenpack.com