"Nog nooit was de verkoop van bloemen zo hoog als nu", vertelt Joost Bongaerts van het Amerikaanse handelsbedrijf Florabundance. En Joost kan het weten, hij is niet minder dan 40 jaar werkzaam in de bloemenbusiness. Over het afgelopen jaar heeft hij de industrie in elkaar zien zakken, terugveren en ziet nu dat de markt een grote verandering heeft ondergaan. Kocht de Amerikaan vroeger een bloemetje bij de daarvoor geijkte gelegenheden, nu doet hij dat ook zomaar. Bloemen zijn tot een alledaags product geworden. "Ondanks allerhande kostenstijgingen, melden bloemisten uit het hele land een grote toename in de verkoop. En dat praktisch zonder adverteren."
Joost Bongaerts
'We need more flowers'
Florabundance, gevestigd in Carpinteria, Californië, belevert bloemisten, markten, floral designers en de evenementenbranche door het hele land. Toen corona van start ging, moest de overgrote meerderheid van de klanten de deuren sluiten, iets dat ook bij de leverancier niet onopgemerkt voorbij ging.
Maar een maand of twee later zag het er allemaal al weer heel anders uit. De verkoop veerde meer en meer op, en vooral online zag men een enorme boom. Voor de bloemist, in welke stad of uithoek van het land zich deze ook bevond, het begin van een enorme groei in de verkoop. In lijn met de u welbekende campagne 'we hebben meer bloemen nodig', was dat precies wat Joost van zijn klanten te horen kreeg.
Aanhoudend
Met het stijgen van de verkoop, stegen ook de prijzen. Joost: "Zo'n 80% van de bloemen die in de VS verkocht worden, wordt geïmporteerd. Kosten voor logistiek stegen, brandstof werd duurder, en ook zijn producten als kartonnen dozen en bloemenhoezen duurder geworden. Daar kwam nog bij dat in Zuid-Amerika het areaal gekrompen is t.g.v. de ontwikkelingen begin vorig jaar. En hier bij ons in Californië is het minimumloon verder gestegen."
Maar de consument blijft de portemonnee trekken. "Normaal gesproken wordt er in de aanloop naar een feestdag door de sector fors geadverteerd. Dit jaar bleef dat goeddeels achterwege, maar de vraag was, en is nog altijd, hoog. Bovendien is deze vraag constant, hij lijkt jaarrond aanhouden. De hoop is natuurlijk dat dit zo blijft en ik verwacht dat het maken van reclame daarom in de nabije toekomst wel weer zal worden opgepakt."
Voor meer informatie:
Florabundance
Joost Bongaerts
j[email protected]
www.florabundance.com