Donderdagavond 22 april jl. was de algemene ledenvergadering van de Cultuurgroep voor Rozen en Rozenonderstammen onder Anthos-secretariaat. Voor het eerst in haar geschiedenis was deze digitaal. In het huishoudelijke gedeelte werd Rob Wijnhoven als nieuw bestuurslid benoemd. Na dit onderdeel vernamen de aanwezigen de stand van zaken van de Floriade en e-commerce.
Rob Wijnhoven
In het eerste deel van de videomeeting kwamen de financiën, bestuurszaken, activiteiten in 2020 en plannen voor dit jaar aan de orde. In het kader van vernieuwing en verjonging van het bestuur, werd Rob Wijnhoven van Roparu Rozen als nieuw bestuurslid gekozen. Hij bedankte de vergadering voor het gestelde vertrouwen. Ook kwamen de onderzoeksprojecten ‘Prettig Groen Wonen’ en ‘Implementatie groene stadsontwikkeling’ van WUR aan de orde, waarin de Cultuurgroep participeert.
Nieuwe locaties Excellence Roses
Bestuurslid Hans van de Laak vertelde dat dit seizoen een recordaantal van 28 nieuwe rozenrassen voor de keuringen van Excellence Roses zijn aangeplant. Op dit moment nemen zes tuinen deel: Boskoop, Winschoten, Lottum en in België het PCS in Destelbergen, het Vrijbroekpark in Mechelen en De Kleine Boerderij in Merksplas. De laatste twee locaties zijn nieuw. Op dit moment hebben 44 rozen het predicaat. Ze zijn te vinden op de website van de KVBC. Van de Laak: “Het afgelopen jaar hebben de keurmeesters de beoordelingen van de rozen op gepaste afstand kunnen verrichten. Met de nieuwe locaties krijgen we nog meer keuringsresultaten, wat alleen maar goed is.”
9.000 rozen voor Floriade
Aansluitend bij het thema ‘Greening the city’ gaat de cultuurgroep in samenwerking met die van de LTO Vakgroep Bomen, Vaste planten en Zomerbloemen rozeninzendingen op de Floriade 2022 verzorgen. Cultuurgroepvoorzitter Hetty Crooijmans lichtte de plannen toe. “Er gaan binnenkort een kleine 9.000 rozen geplant worden die ter inspiratie dienen in tuinen en in de openbare ruimte van de stad van de toekomst. Door te koppelen aan thema’s als klimaatadaptatie, biodiversiteit en welbevinden zal een verhaal worden verteld. Met als thema ‘love’ komen plekken voor foto’s en selfies in de inzendingen.” Vorig jaar is de ALV gehouden bij de Koninklijke Ginkelgroep. Deze groenvoorziener realiseert elders op het terrein een groene wand bij Aeres University. Crooijmans meldde dat in samenwerking met de Cultuurgroep daarin rozen komen.
Trend bij consument
Als laatste vertelde Rob Faase van het Fulfilment Center Arcen over de mogelijkheden en ontwikkelingen van e-commerce. Dit jonge en snel groeiende bedrijf ontzorgt ondernemingen met een webwinkel. Dit varieert van het maken van een marketingkalender tot het verzorgen van de volledige verzendingen naar consumenten in op dit moment negen Europese landen. Unieke aan het bedrijf is dat ze zowel kleine dozen als volledige pallets leveren. Faase vertelde dat e-commerce al in opkomst was, maar dat de pandemie dit heeft versneld; van 25% van de totale verkoop van business naar consumer, gaat dit binnen een jaar al richting 30%. Kansen ziet hij in grotere maten en in het aanbieden van thema’s, zoals ‘geurend’ of ‘ton sur ton kleuren’. “Vandaag de dag wil een consument worden ontzorgd en het liefst meteen een volledige tuin hebben. Wij spelen met onze business in op deze trend.”
Bron: Anthos