Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verstoord evenwicht in zeecontainers trekt een wissel

Tholen - Eén van de grootste uitdagingen van de tuinbouwsector is momenteel het tekort aan grondstoffen. Voor een belangrijk deel wordt dat veroorzaakt door transportproblemen. Hoe zit de transportvork in de steel?

De meeste bedrijven hebben tot nog toe geen leveringsproblemen, zo blijkt uit een rondgang bij enkele leveranciers. De inkoopprijzen van grondstoffen zijn wel flink omhoog gegaan (zie ons artikel van eerder deze maand), en ook gaan transporten een stuk moeizamer dan voorheen. Soms zijn er gewoon geen containers te krijgen of is geen plek op de boot, een onbalans die (nu) het gevolg is van ontwikkelingen als corona en het incident met de vastgelopen boot in het Suezkanaal. Alles wordt op elkaar afgestemd: een volle container heen, een lege container terug. Momenteel komt de handel naar China bijvoorbeeld weer goed op gang. Vanuit China wordt veel naar de westkust van Amerika getransporteerd, en daardoor kampt de oostkust met tekorten. Daarnaast wordt soms de aantrekkende economie als ‘probleemfactor’ gezien. Dat klinkt raar, maar ook wel logisch: stijgt de vraag dan komt het aanbod onder druk te staan. Dat zie je terug in prijzen en levertijden.

Share Logistics
Martin van Dueren den Hollander van Share Logistics erkent dat het nog steeds chaos is in de wereld van de internationale logistiek. Er is nog steeds een groot gebrek aan ruimte aan boord van de schepen en leeg equipment (containers) op een groot aantal vaargebieden (oa bv Verre Oosten – Europa, Europa – Amerika, Europa – Canada). Dit resulteert in vrijwel continu stijgende tarieven. Martin: "Het is momenteel echt zaak om in een vroeg stadium reserveringen te maken bij de rederijen. Dit lukt tot op heden gelukkig prima bij Share Logistics waardoor men nog steeds goed aan de grote vraag van de diverse klanten kan voldoen. De verwachting is dat de huidige situatie van schaarste voorlopig nog wel even zal aanhouden waardoor het zaak blijft om vroeg en snel te schakelen."

Allport Logistics
Victor Wever van Allport Logistics wijst als reden voor het verstoorde systeem naar de twee lockdowns. Bij de eerste werd er minder besteed door de twijfel over de toekomst. En de tweede lockdown betekende juist het tegenovergestelde; de vraag naar goederen steeg. Mensen hadden gespaard, waren veel thuis en er was minder twijfel. En daar ging het mis. Het duurde veel langer voordat de lege containers weer in de havens terugkwamen in de Verenigde Staten, China en Europa. De turnaround van de containers vroeg meer tijd. Doordat het te lang duurde, zijn de huidige tekorten aan zeecontainers ontstaan.

"Het zijn rare tijden," vertelt Victor Wever van Allport Logistics ons. Hij legt uit: "Wij als expediteurs maken altijd afspraken met rederijen. Deze afspraken worden vastgelegd in langdurige contracten. Ze gaan over volumes en de daarbij behorende bedragen. Die tarieven én die van de spotmarkt (= dagmarkt) liggen nu verder dan ooit uit elkaar. Rederijen kiezen nu vaak voor het snelle geld en komen hun contractafspraken niet goed na. Er wordt een hard spel gespeeld door hen. Rederijen maken nu recordwinsten. Ze zijn de lachende derde."

"Bij Allport Logistics zijn we zuinig op onze bestaande klantenpakket. We krijgen veel vragen van nieuwe klanten. En dat is mooi. We doen ons best waar we kunnen. De focus blijft wel gericht op de langetermijnrelaties," besluit Victor.

Extra voorraad
Optimaliseren is al jaren een 'key word' bij veel tuinbouwtoeleveranciers. Hier ligt tot slot ook een pijnpunt. Al jaren zijn veel bedrijven bezig om te optimaliseren en voorraden zo laag mogelijk te houden. Grote voorraden kosten immers veel geld. Maar nu, in tijden van onbalans in de keten, zie je daar de effecten van. Krappe voorraden worden dan een probleem. de kans om mis te grijpen is groot.

Voor meer informatie:
Allport Netherlands
www.allportnetherlands.nl 

Victor Wever
[email protected] 



Share Logistics
www.sharelogistics.com  

Martin Van Dueren-den Hollander
[email protected]