Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anastasios Kalantzis, Kalantzis Plants, Griekenland:

"Onze planten draaien om de zintuigen: zicht, reuk, tast en soms zelfs smaak"

Met de annulering van tal van evenementen heeft Kalantzis Plants, een Grieks bedrijf gericht op veredeling en productie van jonge planten, sterk ingezet op digitale marketing. Manager Anastasios Kalantzis legt uit dat de vraag naar hun planten zo groot is dat ze momenteel werken aan orders voor 2023 en hun bedrijf aan het uitbreiden zijn.


Anastasios Kalantzis 

Verbetering van digitale marketing
Door de annulering van de evenementen was het voor Kalantzis een uitdaging om zich te beperken tot digitale marketing. "Marketing van onze bloemen via de telefoon of een Zoom-gesprek is voor ons geen efficiënte manier om te doen. Bij onze planten draait alles om de zintuigen: zicht, geur, tastzin en soms zelfs smaak. Je kunt deze zintuigen niet uitzenden en iemand ze volledig laten ervaren. Hoewel het tonen van een nieuwe variëteit in een video de kijker kan inspireren, is het niet mogelijk om de volledige ervaring aan te bieden. Bijvoorbeeld, de meeste van onze nieuwe Anigozanthos variëteiten hebben een iriserende werking, wanneer het licht op de bloem valt zijn er verschillende tinten paars. Deze kleurverandering is niet vast te leggen op een foto, wat het moeilijk maakt om het product te promoten als we het niet in levende lijve kunnen laten zien. Wij zijn zeer gepassioneerd over onze bloemen en we willen dat mensen ze persoonlijk kunnen ervaren. Toch hebben we daardoor onze digitale marketing kunnen verbeteren en onze klanten virtueel veel beter kunnen inspireren dan voorheen."


Anigozanthos 

Orders voor 2023
Wat de vraag betreft, zijn de afgelopen twee jaar een rollercoaster geweest voor Kalantzis Plants en ze hebben nog steeds te maken met unieke omstandigheden. "In maart 2020 werden we geconfronteerd met het onbekende, omdat we te maken hadden met opzeggingen van telers en sluiting van winkels. In mei 2020 veranderde alles plotseling en kregen we te maken met een plotselinge stijging van de vraag, met meer bestellingen dan we aankonden. Gelukkig zitten we momenteel weer op schema. De pre-orders zijn nog steeds hoog, maar we kunnen het nu aan, omdat we bestellingen momenteel veel vroeger accepteren dan voorheen. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld bezig met bestellingen voor 2023, wat uniek is voor ons."

Verschillende regio's, verschillende vraag
Hoewel de vraag naar hun planten in het algemeen hoog is, merkt Kalantzis wel een verschil per regio. "Op dit moment is de algemene vraag erg hoog, omdat de tuinen van mensen voor iedereen de veiligste plek zijn. Daardoor kopen mensen planten om hun tuin er mooier uit te laten zien. Toch merken we dat de vraag enigszins verschilt naargelang de locatie. Voor Noord-Europa hebben we een onverwachte en latere vraag, omdat het weer daar eindelijk beter wordt en de mensen bloemen willen om hun tuinen op te fleuren. Voor andere landen, zoals Griekenland, is de vraag relatief normaal ten opzichte van bijvoorbeeld 2019, omdat de coronamaatregelen nu zijn versoepeld en mensen weer steeds meer naar buiten gaan."

Problemen met het aanbod
Terwijl de vraag positief was, legt Kalantzis uit dat de bevoorrading een uitdaging en tevens kostbaar is geweest. "Het was een uitdaging dat de bevoorradingsketen niet werkt zoals we dat voor 2020 gewend waren. Door het gebrek aan materialen moeten we vele maanden op voorhand bestellen. En dan heeft de recente kwestie rond het Suezkanaal ook niet geholpen, aangezien containers met voorraden vast kwamen te zitten en alles nog meer vertraagden. Bovendien zijn de kosten van materialen als substraten, potten en plastic veel hoger dan vroeger."

Uitbreiding en toekomstplannen
Ondanks de uitdagingen heeft Kalantzis Plants afgelopen december een nieuwe kwekerij gebouwd en komen er in de nabije toekomst nog meer bij. "We maken onze nieuwe eenheid van 1,7 ha compleet met een extra kwekerij volgend jaar september 2021. We merken ook dat er behoefte is aan meer testvelden in de open lucht, dus we hopen tegen het einde van dit jaar nog een hectare buitenteelt toe te voegen. We zijn een jong en ambitieus bedrijf en we willen blijven groeien."

Voor meer informatie:
Anastasios Kalantzis
Kalantzis Plants
[email protected] 
www.kalantzisplants.com