“Er zijn dit jaar veel mensen bij het evenement betrokken geweest, en er was veel aandacht voor op (sociale) media." Volgens Rebecca Barrett, Hoofd Strategische Partnerships en Communicatie bij Convent Garden Market Authority, was de British Flowers Week, die van 14-20 juni plaatsvond, een groot succes. Het doel van het evenement is om de lokale, Britse bloementeelt te promoten. "Het is een landelijke viering voor iedereen in de bloementeelt, van telers tot groothandelaren en bloemisten. En natuurlijk van de prachtige bloemen en planten zelf.”
Eddie Martin van Dennis Edwards Flowers toont enkele Britse bloemen
De pracht van Britse bloemen
De Britse bloemensector is nog steeds relatief klein, aangezien de meeste bloemen in het VK worden geïmporteerd. De British Flower Week is bedoeld om de schoonheid van Britse bloemen te promoten. "Hoewel Britse bloemen misschien niet altijd zo perfect en uniform zijn als geïmporteerde bloemen, willen we de pracht en geur ervan promoten. Britse bloemen zijn bijvoorbeeld erg in trek voor bruiloften en partijen, omdat ze een meer vers geplukte look geven. Daarnaast merken we dat consumenten meer willen weten over waar de bloemen vandaan komen, hoe duurzaam ze zijn en hoe de telers hun werknemers behandelen. Lokale bloemen kunnen die extra transparantie bieden. Maar bovenal willen we gewoon een jaarlijkse week organiseren waarin de sector samenkomt en Britse bloemen eert.”
De hertogin van Cornwall met Neil Burke van NB Flowers
Aandacht en steun
Volgens Barrett is de aandacht en steun voor de British Flowers Week dit jaar bijzonder goed verlopen. "We hadden de steun van de hertogin van Cornwall, die het evenement de donderdag voordat het van start ging lanceerde en onze tentoonstelling in het Garden Museum bezocht." Ook organiseerden ze een campagne op sociale media, waarbij iedereen werd gevraagd om foto's van hun met bloemen versierde ramen te posten, ter ondersteuning van het evenement en de sector.
Een raam dat versierd is met bloemen ter ondersteuning van het evenement (Foto: Solen Photography)
“Dit is het tweede jaar dat we het publiek vragen hun ramen met bloemen te versieren en we kunnen de reacties die we via sociale media krijgen gewoon niet bijhouden. Het evenement is ook op de nationale televisie uitgezonden door de BBC en stond in alle belangrijke kranten. We zijn erg blij met al deze steun, want het is ontzettend goed voor de sector om gepromoot te worden.” Ze nemen ook bloemen en bladgroen mee naar lokale scholen, omdat ze kinderen en jongeren willen inspireren om ook enthousiast te worden over de sector.
Voor meer informatie:
Rebecca Barrett
New Covent Garden Market
[email protected]
www.newcoventgardenmarket.com