In 2018 had Jin Guowei het financieel nog zwaar en probeerde hij de kost te verdienen met het verkopen van fruit aan toeristen in de straten van Lijiang. Nu is hij 'Brother Pomegranate', een internetsensatie met 7,3 mln volgers en een omzet die in 2020 €39 mln bereikte. Ooit verkocht hij in slechts 20 minuten voor bijna €80.000 aan granaatappelen.
Dit een voorbeeld van een opkomende trend onder ondernemers op het Chinese platteland. Telers en AGF-handelaren in landelijke provincies verkopen hun producten rechtstreeks aan consumenten in grote steden via interactieve livestreams en korte filmpjes. De bedenkers van deze filmpjes op Douyin (de Chinese evenknie van TikTok) zagen hun inkomsten in één jaar tijd vervijftienvoudigen, zo laat het bedrijf ByteDance weten.
Voor het transport van hun groenten en fruit zijn telers nog steeds afhankelijk van de logistieke divisies van grote e-commerce-bedrijven, zoals JD Logistics en Alibaba, of maken ze gebruik van gespecialiseerde bedrijven, waaronder SF Express. Door rechtstreeks aan consumenten te verkopen, lopen ze wel meer risico's, met name omdat consumenten hun geld terug eisen wanneer de producten beschadigd zijn. De toenemende concurrentie en hogere kosten voor koeltransport hollen de marges ook uit, maar de inkomsten die het groeiend aantal bestellingen opleveren en de trouwe schare klanten maken dit ruimschoots goed.
Bron: bloomberg.com