Echt spectaculair was het niet, de laatste fysieke plantenkar die afgelopen vrijdag bij Royal FloraHolland werd geveild. Een moment om enthousiast van te raken was het ook niet. Na ruim 100 jaar fysiek veilen laat je zo’n moment echter ook niet helemaal geruisloos voorbijgaan, vond Henk Spaargaren van handelsbedrijf Florink Nederland. Hij kocht deze laatste kar en schonk de
daarop aanwezige Buxusplanten aan de Aalsmeerse historische tuin. ‘Zo’n kar mag niet onopgemerkt blijven en de planten kunnen voor het goede doel worden verkocht’ aldus Henk.
Henk Spaargaren met zijn 'laatste fysiek geveilde plantenkar'.
Bij Flora Futura is er echter weinig enthousiasme voor de toekomst ná het fysieke veilen. “De wijzigingen die Royal FloraHolland momenteel in het kader van de nieuwe strategie versneld doorvoert leveren veel frustratie en klachten op”, zo laat men in een perbericht weten. “Er zijn veel klachten over het veilen zelf maar zeker ook over de logistieke veranderingen. De aflevertijden zijn momenteel, in de rustigste tijd van het jaar, dramatisch.”
“Het kan zomaar zijn dat je de gekochte bloemen of planten in de loop van de middag pas uitgeleverd krijgt”, weet Henk. “Dat betekent dat het onmogelijk wordt deze dezelfde dag nog mee te nemen, tot grote ergernis van de klanten”.
Flora Futura is blij met de actie van Henk, die hiermee nog eens benadrukt dat het jammer is om een meer dan 100 jaar succesvolle klok zomaar te ontmantelen. Volgens Frank Timmermans, voorzitter van vakvereniging Flora Futura, heeft “wat er momenteel gaande is op de veiling weinig te maken met de afspraken die met Royal FloraHolland zijn gemaakt. Ontwikkelingen rond de klok zouden voor de gebruikers daarvan minimaal vergelijkbaar of liefst een verbetering ten opzichte van de oude situatie moeten zijn. Wat we nu zien gebeuren heeft op geen enkele manier te maken met een kansrijke toekomst.”
Voor meer informatie kan men terecht bij Frank Timmermans, voorzitter van Flora Futura, via [email protected].