Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Dons en Matthijs van den Berg, Green Products:

“Ons bestaansrecht is leverbetrouwbaarheid, met vaak miljoenen pluggen tegelijk”

Tholen - Green Products is de afgelopen jaren enorm hard gegroeid. Er is natuurlijk niet één factor die dat verklaart, maar feit is dat de onvermoeide inzet op verkoop zich uitbetaalt. “Bij ons distributeurs is het, na soms jaren investeren, echt gaan lopen. Je ziet dan dat zij er ook lol in beginnen te krijgen, en dat het dan hard gaat”, zegt directeur Jan Dons van Green Products.

Het bedrijf is ooit, zo’n dertig jaar geleden, begonnen vanuit het idee om machines te verkopen om paperpots te maken voor herbebossing. Deze pluggen zouden dan moeten worden uitgezet in ontboste gebieden. “Dat was het idee van de oprichter”, vertellen de mannen. “We zijn gegroeid in de sierteelt, maar helaas beperkt actief in herbebossing.”

Het maken van pluggen is echter nooit gestopt, integendeel. "Ons bedrijf is de afgelopen vijf jaar gegroeid van 5 naar 35 medewerkers, er zijn nieuwe machines bijgekomen, we hebben sinds kort een nieuw kantoor en een grote 3500 meter tellende productievloer. Hier draaien zes productielijnen, die elk 80.000 plugjes per uur kunnen maken, en dat in een 2-ploegensysteem."

Jan Dons en Matthijs van den Berg. Niet op de foto: Onno Boeren

Nat veen
Green Product produceert en verkoopt pluggen aan klanten wereldwijd – primair in Nederland en Duitsland, maar ook in België, Frankrijk, Tsjechië, Canada, Afrika, China en zo nog heel wat landen meer. Deze pluggen komen bij de (op)kweker op de tuin onder de naam GreenPlug.

Pluggen worden gemaakt middels een techniek welke geleend is uit de sigaren- en sigarettenindustrie. Kenmerkend van de productie is dat men het veen zeer nat verwerkt. “Het veen heeft altijd een vochtgehalte van 70% en is dus erg nat. We leiden het substraat in een gootje, waarop het papier er als het ware omheen gevouwen wordt. Zo krijg je een mooie homogene veredeling en bovendien versterk je de capillaire werking binnen het substraat. De capillaire werking is met droger veen lager, waardoor veen eerder vochtafstotend werkt. Het homogeen vullen van de paperpots en de goede capillaire werking van de veendeeltjes zorgen voor een perfect drainerende plug, waardoor onze klant zelfsturend kan zijn op het vochtniveau van de plug.”


De machines rollen sigaretten van 60 cm. Deze worden vervolgens opgeknipt in stukjes van 35 mm.

Het voordeel van de techniek van Green Products is volgens de heren dat men relatief vochtige gronddeeltjes als bouwstenen op elkaar legt. “Onze grondmengsels bevatten nagenoeg geen stofdeeltjes, en hebben een relatief vaste fractiegrootte. Door deze methodiek behoudt onze GreenPlug een open structuur, kleine ‘luchtholtes’ raken niet verstopt door stofdeeltjes of ander materiaal. Onze GreenPlugs zijn vormvast, zodat ook onze klant een perfect vormgegeven plug (met oorspronkelijke diameter) als bewortelde plant uitlevert aan zijn klant.”

Risico’s uitsluiten
Ondanks dat er een aantal bedrijven kiezen voor eigen productie van paperpots, blijven het grootste deel van de jonge plantenvermeerderaars het specialistische werk uitbesteden, zien Matthijs en Jan. “De GreenPlug moet in de basis perfect zijn en heeft, als aandeel in de totale kostprijs van een jonge plant, een relatief lage kostprijs (een onbewortelde stek is veel duurder). Er mogen echter geen concessies gedaan worden aan kwaliteit of leverbetrouwbaarheid. Onze visie is dat een relatief duur stekje niet dood mag gaan omdat het geen goede voedingsbodem heeft gehad. Ook mag een productie-achterstand (door bijvoorbeeld technische storingen) niet als gevolg hebben dat de stek langer is blijven liggen. Doordat wij draaien met zes grote productielijnen hebben we altijd een achtervang. Onze technische collega's hebben continue de focus op het zo efficiënt mogelijk laten draaien van ons productiesysteem. Dat is ons bestaansrecht; leverbetrouwbaarheid.”

Tijdens piekmomenten draait Green Products 50 pallets per dag, oftewel 250 pallet in de week. Vandaar ook die de hal.

Green Products ‘ontzorgt’ klanten volgens jan door tijdig leveren, gemak, advies in de breedste zin, en gegarandeerde kwaliteit. “Wij gaan het liefst mee de kas in en we willen graag meedenken." Verschillende collega’s reizen stad en land af om precies dat te doen. “We stellen hoge eisen aan onze grondstoffen. Samen met onze (grond)leveranciers zijn we heel kritisch over de kwaliteit. We hebben minimaal 50 verschillende mengsels beschikbaar, hoofdzakelijk klantspecifiek. Komt er morgen een klant met een specifieke wens, maken we een aanpassing. Hiermee altijd tot in detail aan te sluiten bij de wensen van de plant en onze klant. Klanten kunnen rekenen op een perfect homogeen gevulde plug. Vaak met miljoenen pluggen per levering.”


Op kantoor bij Green Products

Veenvrij
Dit doen dan ook steeds meer bedrijven. “De vraag voor GreenPlugs blijft toenemen.” Een vraag voor de toekomst – we komen er op een ander moment allicht uitgebreider over te spreken – is de vraag naar veen. De vraag naar duurzame producten blijft namelijk ook toenemen, zien de mannen. Vanuit duurzaamheids- en kritisch-maatschappelijke overwegingen kijkt de markt steeds nadrukkelijker hoe het zonder veen kan produceren. “Op veenvrije producten zijn we vol in ontwikkeling, om zodoende een product te verkrijgen dat kan voldoen aan de eisen van wetgeving en wensen van klanten, maar dat geen concessies doet aan de kwaliteit van de plug. Hoe zich dit echter precies gaat ontwikkelen, is nog open.”

Voor meer informatie:
Jan Dons en Matthijs van den Berg
Green Products B.V.
[email protected]
www.greenproducts.nl