Enige tijd geleden heeft Allure Gerbera het personeels registratiesysteem systeem van FaceClock in gebruik genomen. Er werd nog geen gebruik gemaakt van een digitaal systeem, alles gebeurde handmatig. Middels het inkloksysteem van FaceClock kunnen de ongeveer 30 medewerkers nu bij aankomst in de kas met de eigen telefoon inklokken. Een app hoeft niet te worden gedownload maar kan eenvoudig via het eenmalig scannen van een QR-code worden geopend. Start- en eindtijden zijn hierdoor zichtbaar in de Cloud.
Onlangs bracht FaceClock een bezoek aan de gerberakweker in de Bommelerwaard. Sinds maart heeft de onderneming het systeem in gebruik en Adrianne Mans, die samen met haar familie de kassen runt, vertelt uitgebreid over de voordelen ervan.
Hoe gaat het momenteel met jullie kassen en personeel?
"Het gaat super goed, we zijn druk bezig met de jaarlijkse teeltwissel, ook op deze zaterdag (2 juli, red). We zijn kort geleden gebruik gaan maken van FaceClock. Deze nieuwe manier van urenregistratie zorgt ervoor dat wij op een eenvoudige manier een compleet overzicht hebben van de gewerkte uren en taken."
Wat zijn de voornaamste redenen dat jullie op zoek waren naar een inkloksysteem?
"Wij wilden meer inzicht krijgen in gewerkte uren en taken en daarnaast is het ook tijdbesparend om de registratie te digitaliseren. Door middel van staafdiagrammen is alle informatie in één oogopslag af te lezen."
Waarom viel de keuze op FaceClock, wat sprak je echt aan?
"Dat we live kunnen zien wie er aanwezig is, waar ons personeel aan het werk is, waar ze mee bezig zijn en hoelang ze ermee bezig zijn.
Alle gegevens zijn gemakkelijk te exporteren naar Excel om hierdoor het inzicht te krijgen in de arbeidsprocessen in relatie met de benodigde arbeidstijd."
Wat is voor jou het meest belangrijk wat je met dit systeem kan?
"We kunnen gegevens gemakkelijk exporteren naar Excel; het bevat een takenregistratie; vrije dagen en vakantieplanning zijn inzichtelijk; het personeel zelf heeft een goed overzicht; en alles wordt goed en overzichtelijk weergegeven in diagrammen."
Wat hebben jullie er in het systeem nog bij laten ontwikkelen en waarom was dit belangrijk?
"Als werkgever hebben wij de verantwoordelijkheid dat de reguliere werk- en rusttijden in acht worden genomen. FaceClock heeft een controlerende functie ontwikkeld waardoor dit eenvoudig te controleren is."
Wat vindt het personeel van de digitalisering, hoe reageerden zij in het begin?
"In het begin was het even aankijken en omdat wij ook met EU-arbeidskrachten werken hebben wij de optie van FaceClock gekregen om eerst enkel te starten met inklokken en uitklokken. Pas later, in een volgende stap, startte men met het gedurende de dag doorgeven van de werktaken.
Een groot voordeel van FaceClock is dat onze medewerkers geen app hoeven te downloaden. Om het te laten werken hoeft men op de startpagina alleen maar een QR-code te scannen. Elk medewerker krijgt in het systeem dan automatisch een persoonlijke toegangscode. De app voor de internationale medewerkers is in het Engels.
Het personeel bleek vooral de mogelijkheid om het aantal gewerkte uren in te kunnen zien te waarderen, en ook geeft men aan het een makkelijke app te vinden om mee te werken."
Tot slot, zou je het andere tuinders aanraden om in het algemeen de stap te zetten naar digitalisatie?
"Ja, absoluut. Ik ben ervan overtuigd dat het superbelangrijk is om overzicht te houden en daarmee ook grip op de arbeidsregistratie, uiteraard op een eenvoudige manier. Digitalisatie heeft er bij ons voor gezorgd dat we gemakkelijk en snel alle belangrijke gegevens kunnen gebruiken. Hierdoor hebben we als bedrijf ook op dit punt een flinke stap voorwaarts gezet. We zijn erg tevreden met het inmiddels behaalde resultaat."
Voor meer informatie:
FaceClock B.V.
Industrieweg 66A
5422 VK, Gemert
Tel.: +31 (0)85 3030023
[email protected]
www.faceclock.nl