Tholen - De eerste paal die donderdag 27 oktober werd geslagen voor de nieuwe locatie van DHL Global Forwarding, was voor de logistieke speler tegelijk een absolute mijlpaal. "We kijken ernaar uit om de nieuwe accommodatie bij Schiphol te betreden. Van de 23.000 m2 wordt er een 1.300 m2 dedicated ingeruimd voor de afhandeling van perishables. In deze nieuwbouw komen alle disciplines samen en kunnen we in separate koelcellen op elke gewenste temperatuur alle services onder één dak uitvoeren. Al met al een droom die in het vierde kwartaal van volgend jaar werkelijkheid wordt", vertelt Ivo Koopmans.
Feestelijke start van de nieuwbouw met links Eelco Ouwerkerk van Segro Nederland en rechts CEO Henk Venema van DHL
Ivo (rechts) is verantwoordelijk voor de luchtvracht van perishables binnen DHL ACE (Advanced Coolchain Experience), dat met haar wereldwijde netwerk een logistieke service van deur tot deur garandeert. "Dankzij ons netwerk zijn we tegenwoordig ook in staat om de binnenkomst op bijna iedere luchthaven in Europa te garanderen, hetzij met onze eigen kantoren of met hulp van partners", vertelt Ivo. De situatie op de luchtvrachtmarkt export verschilt volgens hem sterk per bestemming. "Over het algemeen is er veel vraag naar de luchtvracht van perishables. Dat zien we duidelijk terug in de contractaanvragen voor het luchtvracht winterseizoen.
Tegelijkertijd blijven bepaalde bestemmingen, zoals bijvoorbeeld Qatar een uitdaging. Bijna alle vluchten die daarheen gaan zitten vol met FIFA-gerelateerde vracht, dat heeft effect op de tarieven en capaciteit. Onze charteroplossingen bieden op diverse bestemmingen uitkomst, omdat we meer capaciteit en vaste tarieven kunnen aanbieden. Die zekerheid wordt door de klanten erg gewaardeerd."
Beschikbaarheid reeferequipment sterk verbeterd
Ook zijn collega Mario Volkers, die binnen DHL verantwoordelijk is voor de zeevracht, ziet duidelijke verschillen in de markt. "Met name de afvaarten vanuit Zuid-Amerika zijn momenteel een hot topic in de markt, waarbij rederijen verschillende extra afvaarten hebben georganiseerd. Tegelijkertijd blijft de handel van en naar Azië nog altijd achter. Gunstig effect hiervan is dat de prijzen bij de rederijen op bijna wekelijkse basis dalen. In een eerder interview heb ik me redelijk kritisch uitgelaten richting de rederijen. Inmiddels signaleer ik dat de relaties sterk verbeterd zijn. De verbeterde beschikbaarheid van reeferequipment kunnen wij vervolgens weer doorvertalen naar onze klanten, omdat zowel voor de import als export de mogelijkheden sterk zijn toegenomen."
DHL is gestart met de uitrol van haar activiteiten in het reefersegment in Zuid-Amerika. "Daar is ons bedrijf in elk land met een reeferdesk vertegenwoordigd. Later is dit concept uitgerold naar Azië, gevolgd door Europa, waarbij men Rotterdam als belangrijke (doorvoer)haven meteen in het vizier had, vanwege het vele fruit dat hier binnenkomt of doorgevoerd wordt", vertelt Mario. "Inmiddels blijft de verdere uitrol van onze reeferdiensten zich verder ontwikkelen. Zo hebben we recent reeferkantoren geopend in het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Dit bevordert zeker onze strategie om bestaande en potentiële klanten te ontzorgen bij zowel de im- en export zowel in het land van origine als op het land van bestemming. En de lokale aanwezigheid werkt écht. Door te werken met native speakers, maar bovenal ook korte lijnen bouw je een vertrouwensrelatie op. Dat geldt zowel op commercieel als operationeel niveau. Mensen willen niet verzanden in kiesnummers, maar hebben behoefte aan rechtstreeks contact."
One stop shop
"De kracht van de DHL Global Forwarding is dat we elkaar perfect aanvullen met onze oplossingen voor lucht- en zeevracht. Als er mogelijkheden zijn, dan zullen Ivo en ik altijd de mogelijkheden van de andere modaliteiten onder de aandacht brengen. Een perfect voorbeeld was ook wel de grote aanwezigheid tijdens de Fruit Attraction in Madrid, waar we als DHL met zo'n 30 collega's uit tal van landen aanwezig waren, waardoor we onze waaier aan diensten als one-stop-shop zo breed mogelijk konden uitdragen. Dit werd erg goed ontvangen." Ivo benadrukt dat partijen niet moeten schromen om DHL te benaderen voor out-of-the box oplossingen, zowel voor im- als export. "We merken in de dagelijkse praktijk nog weleens dat bedrijven DHL zien als een groot bedrijf en daarvan terugschrikken. Maar voor ons is geen zending te klein. Laatst kregen we de opdracht een kleine zending van een partij bamboescheuten voor de panda’s in de dierentuin van Doha te verzorgen, dat doen we met net zoveel plezier als 24 pallets groenten!"
Links: Het DHL ACE luchtvrachtteam
Rechts: de stand van DHL op de Fruit Attraction
Voor meer informatie
Ivo Koopmans / Mario Volkers
DHL Global Forwarding
[email protected] / [email protected]
https://www.dhl.com/nl-nl/home/onze-divisies/wereldwijde-verzending/speciale-expertise/logistiek-voor-beperkt-houdbare-producten.html