Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Warja Abrosimova, marketing manager Oost-Europa bij Dekker Chrysanten

"Vrouwendag blijft topdag voor het bloemenvak"

Alle professionals die actief zijn in de sierteelt kennen het belang van Internationale Vrouwendag. 8 maart is de dag dat mannen hun liefde en waardering voor de vrouwen in hun omgeving laten zien door het geven van bloemen. Uiteraard worden ook champagne, wijn, lekkernijen en cadeaus gegeven, maar bloemen blijven een onmisbaar onderdeel van Vrouwendag. Daarnaast is het voor ‘vakgenoten’ die exporteren op Oost-Europa de afsluiting van het bloemenjaar.

Niet alleen Oost-Europa
Met name in de Oost-Europese landen is Vrouwendag een belangrijke dag. “Het is ondenkbaar dat je als man op deze dag geen speciale aandacht geeft aan de vrouwen in je omgeving,” weet Warja Abrosimova, marketing manager bij Dekker Chrysanten. “Uiteraard is dat je vrouw, vriendin en moeder. Maar het kan ook een zus, buurvrouw of collega zijn. Overigens wordt ook in landen als Spanje, Italië en Frankrijk Vrouwendag steeds meer gevierd.”

Betekenis Vrouwendag verschilt
“In Oost-Europa is Vrouwendag vooral een dag om vrouwen in het zonnetje te zetten. Vaak is de rolverdeling tussen man en vrouw daar meer traditioneel en concentreert de aandacht van de man voor de vrouw zich meer rond speciale momenten en feestdagen, zoals Vrouwendag. In het Westen is de rolverdeling tussen man en vrouw veel meer gelijkwaardig. Ook mannen hebben vaak een belangrijke rol in het huishouden en het gezin, zoals het verzorgen van de kinderen."

Met enkele verkopers van Enigma

Warja merkt op dat het opvallend is dat juist in die landen op Vrouwendag met name de gelijke rechten van vrouwen centraal staan. “Het is ook een manier om stil te staan bij het belang van vrouwen, maar het is toch anders dan in Oost-Europa. Daar is het vooral een feestdag, zeker geen protestdag.”

Bloemen in algemeen goed verkocht
Van oorsprong wordt Mimosa als bloem gegeven, maar nu zijn met name de tulp, hyacint en narcis populair. Bloemen die ook het voorjaar symboliseren. Warja: “In het algemeen is door de buitenlandse groothandel goed verkocht. Bloemen die als ‘te duur’ werden ervaren verkochten minder goed. Uiteraard is er helaas de donkere wolk van de oorlog in Oekraïne. Het is uiteraard verschrikkelijk als je denkt aan alle mannen die nu oorlog voeren of de gezinnen die door de oorlog worden geraakt. Maar veel vrouwen zijn toch weer in het zonnetje gezet met bloemen en mannen die bloemen geven, lopen echt als een trotse pauw rond. Ook dat is altijd leuk om te zien.”

Zakelijk en online neemt toe
De laatste jaren neemt het belang van de zakelijke markt toe. Steeds meer bedrijven besteden aandacht aan Vrouwendag door medewerkers en vrouwelijke relaties iets te geven. Dat zijn zeker ook vaak bloemen en is echt een groeimarkt. Warja: “Mede door covid heeft ook in Oost-Europa het online bestellen en bezorgen van bloemen een vlucht genomen. Hoewel covid nauwelijks nog een rol van betekenis heeft, zien we dat mannen en bedrijven steeds vaker kiezen voor gemak en online hun boeket bestellen.”

Warja samen met Rosaline van Zentoo, die bovendien vandaag jarig is

Uitdeelactie bij handel
Inmiddels is het ook bijna traditie voor Dekker Chrysanten om de vrouwelijke verkopers bij Nederlandse handelsbedrijven in de aanloop naar Vrouwendag ‘in de bloemen te zetten’. Dit jaar was niet anders. De veredelaar liet in de vorm van een fraai boeket de waardering zien voor deze vrouwen die deze weken, uiteraard samen met veel mannelijke collega’s, gedurende een paar weken een topprestatie neerzetten. “Dit is voor mij altijd een hoogtepunt in het jaar. Deze dames werken deze weken extra hard en dan is het voor mij super leuk om te laten zien dat ook wij dit waarderen,” besluit Warja. “Er speelt momenteel heel veel in de wereld, maar Vrouwendag is daarom voor mensen misschien nog wel belangrijker. Een dag om even te vergeten wat er speelt en vooral te vieren. Vrouwendag blijkt een belangrijke dag voor het bloemenvak. Gelukkig maar.”

Warja Abrosimova, Marketing Manager Oost-Europa bij Dekker chrysanten