Tholen - Je zou kunnen zeggen dat er drie hoofdredenen zijn waarom de moderne teler zijn 'footprint' inzichtelijk wil maken. In de eerste plaats is hij, enigszins in tegenstelling tot de oudere generatie, meer geïnteresseerd of in elk geval gevoeliger voor de vraag naar zijn bijdrage aan een groene en leefbare wereld; in de tweede plaats geldt precies hetzelfde voor de consument, er ontstaat steeds meer vraag naar een duurzamer en transparanter product; en in de derde plaats eist de wetgever in almaar verdergaande mate controle en inzicht in alle facetten van de productie en bedrijfsvoering.
Raymond Scheepens en Winny van Heijningen
Een ideologische component heeft dit alles zeker, zo verzekeren Raymond Scheepens (MPS) en Winny van Heijningen (LetsGrow.com) van de HortiFootprint Calculator. Het is een gevolg van een groeiende bewustwording, van voortschrijdend inzicht en de wil maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Waar het tot nog toe aan schort, is een standaard en het kunnen valideren van claims, en dit is precies dat wat de 'tool' beoogt.
Het idee voor de HortiFootprint Calculator ontstond een jaar of drie geleden, toen MPS en LetsGrow.com de koppen bij elkaar staken voor wat, zeker achteraf gesproken, een logische samenwerking lijkt. Zoals bekend certificeert MPS bedrijven op verschillende fronten op het gebied van duurzaamheid en worden tal van gegevens door deelnemers verzameld en voortdurend geactualiseerd. LetsGrow.com heeft er van zijn kant een sport van gemaakt om tools te ontwikkelen om zinvolle informatie uit data te halen. Het meetbaar maken van de footprint was bovendien inmiddels sectorbreed een thema en in een dito sectorbrede werkgroep (FloriPEF-CR) werd er al langer over nagedacht hoe dit concreet vorm zou kunnen krijgen.
Meten is weten
De 'tool' heeft twee functies: een rekentool voor het berekenen van de footprint en het schetsen van scenario's. Dat eerste is evident: onder de streep komt er een waarde uitrollen: de uitstoot van CO2 voor het produceren van een product. Voor MPS-ABC deelnemers is dit redelijk eenvoudig, aangezien een groot percentage van de benodigde gegevens al op te halen is uit de MPS-ABC registratie van de kweker. Hierna is een directe vervolgvraag: hoe krijg ik mijn footprint naar beneden? Wat als ik veen vervang door kokos, zonnepanelen op de schuur leg, me meer ga toeleggen op biologie etc.? Wat zijn kortom de knoppen waaraan ik kan draaien? Welke reductie levert dat op en wat kost het om eraan te draaien?
'Impact' geen wiskundige grootheid
Een moeilijkheid is dat de impact van alle materialen die worden gebruikt voor het produceren van een bloem of plant niet in beton zijn gegoten. Dat wil zeggen dat nieuwe grondstoffen, nieuwe aanbevelingen of nieuwe inzichten vanuit welke hoek dan ook moeten worden opgenomen en de uiteindelijke resultaten kunnen beïnvloeden. Een andere complicerende factor is dat het terugbrengen van de CO2-uitstoot alleen niet zaligmakend is. Het 'ultieme doel' is een neutrale Life Cycle Analysis (LCA), oftewel het terugbrengen van de milieu-impact naar nul. Hierin is de carbon footprint een van zestien onderscheiden impactcategorieën. Andere impactcategorieën, zoals ecotoxiciteit, het gebruik van land en water en fossiele brandstoffen wegen ook mee in de totale LCA. Met een footprint is vervolgens goed te beoordelen welke vorm van input welke mate van impact heeft op de verschillende facetten: zo kun je veel plastic gebruiken zonder dat het bodemleven of de vissen in de sloot daar direct last van hebben of heeft het gebruik van veel chemie maar beperkte invloed op de CO2-uitstoot.
In de nabije toekomst hoopt men de tool uit te breiden met een aantal andere impactcategorieën. Hoe dan ook is de interesse groot: werd de HortiFootprint Calculator iets meer dan een jaar geleden gelanceerd, eind vorig jaar werd al de 100ste deelnemer verwelkomd. Winny en Raymond verwachten eind dit jaar de voorlopers aan boord te hebben, de grote middenmoot volgt dan vanzelf wel. Er echt mee mis gaan kun je als productiebedrijf hoe dan ook niet: los van de eigen politieke of sociale overtuigingen geeft het inzicht en wie kan daar nu echt tegen zijn?
Voor meer informatie:
HortiFootprint Calculator
Raymond Scheepens
[email protected]
Winny van Heijningen
[email protected]
www.hortifootprintcalculator.com