Tholen - Er komt een feestje aan, want volgend jaar is het 35 jaar geleden dat Jan Schouwstra zijn eigen transportbedrijf begon. Vanaf dag 1 reed hij op Scandinavië, voor de transporteur nog altijd de belangrijkste bestemming. We spreken Jelle Schouwstra, die het bedrijf op Texel runt samen met zijn vader en er een grote groep klanten voorziet van bollen, snijbloemen, planten en desgevraagd zo’n beetje alle mogelijke andere producten.
“We hebben veel klanten waar we al decennia komen”, steekt hij van wal. “Vader werkte in de jaren ‘80 voor Barnhoorn Flowers en reed op Zweden. Op goed moment kon hij de auto kopen en is voor zichzelf verdergegaan. Zodoende hebben we die klantenkring opgebouwd.”
Schaalvergroting
Scandinavië is een prettige markt, in de zin dat de mentaliteit er een is van rustig aan en geen stress. Ook, weet Jelle, zijn de mensen gastvrij. “Maar je ziet dat kleinere bloemenzaken verdwijnen; mensen gaan met pensioen en hebben geen opvolger, of worden opgekocht door grote ketens. Die gaan dan vaak weer in zee met Oost-Europese transporteurs en laten alles naar grote depots brengen. Vandaar rijden ze het dan zelf weer uit.”
Voor Schouwstra is dat hun boterham, een jammerlijke ontwikkeling. “Vaak komen ze er dan achter dat goedkoop ook niet alles is. Soms heb je dan geluk en komt er werk terug, maar dat is de uitzondering. Verder zijn wij niet de enigen die die kant oprijden, en sowieso hebben we altijd al met de seizoenen te maken, waardoor je soms handen te kort komt en op andere momenten thuis kunt blijven. Daarnaast gaat de bloemenhandel altijd al met ups en downs, het ene moment zijn de bloemen duur en het volgende moment weer te goedkoop.”
Van Abbekerk tot die in Zweden
Komt er een klant voorbij die bijvoorbeeld naar Frankrijk wil, dan zullen de mannen van Schouwstra – Jan en Jelle, en daarnaast nog twee chauffeurs – natuurlijk niet kieskeurig zijn. Naast de eigen vier (koel)wagens kunnen ze via via ook geregeld beschikken over een dieplader en bijvoorbeeld een bloemenlijn of andere machines vervoeren. In verreweg de meeste gevallen gaat men echter vanuit Abbekerk laden bij de bollenboeren in de Kop van Noord Holland, wordt er afgevuld in Aalsmeer en gaat het dan naar Duitsland en vervolgens met de boot (handig voor de verplichte rustuurtjes) naar Zweden.
Tot slot is het leuk te vertellen dat Jelle recentelijk een webshop met alle mogelijke trucaccessoires heeft gelanceerd. Hij is behalve chauffeur ook liefhebber – de lokale krant maakte al eens een mooi portret van de mannen en hun liefde voor wagens – en biedt langs deze weg een serie exclusieve toeters en bellen voor collega-chauffeurs die er hun auto mee kunnen onderscheiden. “Maar dat komt erbij”, benadrukt Jelle, “we zijn transporteurs op Zweden en hopen dat nog vele jaren te mogen doen.”
Voor meer informatie:
Jelle Schouwstra
Schouwstra Scandinavian Transports BV
Tel.: +31622998468
[email protected]
www.schouwstra.com