Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Franck Pohu, Viridivi

“Franse klant waardeert service en aandacht”

Tholen - Op de kop af twee jaar geleden startte Franck Pohu zijn eigen plantenexportbedrijf Viridivi in Naaldwijk. Weliswaar nam hij bijna twee decennia ervaring mee en voelt hij, zelf Fransman van geboorte, de Franse markt goed aan, maar een beetje een sprong in het diepe was het wel. Het zelf willen ondernemen was echter een lang gekoesterde wens ‘en op goed moment denk je: ik heb maar 1 leven, nu ga ik het proberen’.

Zo gezegd zo gedaan, maar kom er tussen het geweld van de grote jongens maar eens in, hoe doe je dat? Volgens Franck komt het primair aan op service. “Een Fransman waardeert service en aandacht. Je moet hem niet plat bellen, maar tegemoet komen aan zijn wensen en vooral een praatje maken over de vakantie en de kinderen. En je moet op bezoek gaan. Nu deed ik dat in het verleden natuurlijk ook wel, maar als eigen ondernemer ben je altijd beschikbaar en helemaal vrij om al je klanten te bezoeken. Waar ze ook zitten, ik probeer minimaal een keer per jaar een keer te bezoeken. En dat wordt gewaardeerd.”

Franck heeft zich toegelegd op de export van planten, kunstplanten en decoratiematerialen. Klanten zijn met name tuincentra, maar dan niet de grote ketens: franchisewinkels, sub-ketens, zelfstandigen. Je moet segmenteren, weet Franck: de groothandel is een wereld op zich en de bloemist is weer dermate klein en specifiek en veeleisend, dat ook dat een vak apart is. Specifiek de Zuid-Franse markt biedt in zijn optiek kansen, omdat de grote jongens het noorden al goed gecoverd hebben en de grotere kopers bovendien dermate dichtbij zitten dat ze het vaak zelf komen halen.

Tot voor kort maakte Franck nog gebruik van de faciliteiten van derden, maar sinds maart van dit jaar huurt hij zijn eigen box. Ook heeft hij inmiddels drie man personeel in dienst. Voor de logistiek maakt Viridivi gebruik van de diensten van Breewel Logisitiek, een transporteur gespecialiseerd in de Franse markt. Online kan er besteld worden via een gelikte webshop, gebouwd door FreshPortal.

Groei
Na een voorzichtige start zit de groei er nu goed in. “Ik wist waar ik aan begon, maar natuurlijk is het niet zonder risico’s. Maar het loopt goed, ik heb mijn plek gevonden en stap voor stap groeien we. Behalve in Zuid-Frankrijk heb ik klanten in Italië en op enkele exclusievere bestemmingen als La Reunion in de Pacific. Afgelopen week hebben we onze eerste klant in Engeland verwelkomd. Daar ben ik erg blij mee, want sinds Brexit is dat een lastig markt voor wat betreft de fytosanitaire eisen en het feit dat wij dat kunnen bewijst dat we weten waar we mee bezig zijn. De groei is bovendien in belangrijke mate te danken aan mijn medewerkers, die goed toezicht houden op de kwaliteit en logistieke afhandeling. Zonder een goed team dat hard werkt, oog heeft voor kwaliteit en altijd bereid is om een extra stap te zetten, is succes en groei slechts een illusie. Tot slot zien we de toekomst vol vertrouwen tegemoet: momenteel is de markt niet op z’n allerbest, maar voor de komende maanden verwachten bijna al mijn klanten de opwaartse lijn weer te kunnen pakken.”

Voor meer informatie:
Viridivi
Franck Pohu
Tel.: +31 (0)6 12 81 72 30
[email protected]
https://www.viridivi.com/nl