Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob Zwinkels en Toine Loran

Floramotion Sales timmert aan de weg

Tholen - “Ik geloof niet in het verkopen, maar in het ervoor zorgen dat klanten je producten willen kopen.” Een lekkere oneliner natuurlijk, maar wel een die gevoelsmatig direct lijkt de passen bij de mannen van Floramotion. Vanuit een ruime box op de veiling in Naaldwijk bedient men een selecte groep retailklanten in primair Frankrijk, Ierland, Duitsland, Engeland en Polen. Het bedrijf bestaat sinds eind 2015 maar na de overname van Gro4U in 2019 is ingezet op een forse omzetgroei.


Toine Loran tussen de karren in de box

We spreken met Rob Zwinkels en Toine Loran, die samen met Jasper Zwinkels (zoon van Rob en nu op vakantie) het managementteam vormen. Rob heeft al decennia ervaring in meerdere takken van sport, maar was binnen de bloemenhandel o.a. directeur bij Noviflora en Floreac. Toine, hoewel misschien nog niet half zo oud, heeft toch ook al ruim tien jaar ervaring opgedaan bij o.a. B.J. van Duyvenvoorde, Wematrans en het toenmalige Zyon. Jasper werkt ook al sinds 2018 bij Floramotion. Het team bestaat momenteel uit 12 mensen in de commercie en 6 vaste collega’s die in de logistiek de uitvoering organiseren. Floramotion werkt daarbij samen met een trouw team van met name Poolse medewerkers die dagelijks de boeketten produceren en alle bloemen en planten aflever klaarmaken voor alle klanten. De omzet afgelopen jaar was ca. 15 miljoen euro.

Fundament gelegd
Het idee om zelf, dus met meer regie vanuit de productie, grip te hebben op de verkoop was in 2010 aanleiding voor een aantal potplantenkwekers om Floramotion te starten. Tot 2019 lag de focus op de verkoop van kamer- en tuinplanten, in juli 2019 werden alle activiteiten van Gro4U overgenomen en kwamen daar de bloemen bij. Deze overname bood de mogelijkheid te groeien in assortiment en omzet, wat het bedrijf als geheel sterker zou maken. In 2021 is men verhuisd naar een grotere locatie, om aldus zorg te kunnen dragen voor een prettige werkomgeving en een efficiënte(re) logistieke verwerking van alle bloemen en planten. Deze verhuizing heeft de omzetgroei naar eigen zeggen mede mogelijk gemaakt.

Hands-on mentaliteit
Maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal, wat is het geheim achter het succes? Frases als ‘goed management’, ‘investeren in mensen en apparatuur’, ‘service bieden’, en ‘de markt van de klant kennen’ komen voorbij, maar wat misschien wel het meest matcht is het ‘low profile’ en ‘hands-on’. Natuurlijk moet het duurzaam en efficiënt waar kan: qua inkoop werkt Floramotion nauw samen met een selecte groep van kwekers en meer dan 90% van de planten en 80% van de bloemen worden direct bij de kwekers in de juiste sortering en verpakking ingekocht, om aldus het onnodige gebruik van plastic hoezen en andere verpakkingen te voorkomen.

Ook belangrijk is het hebben van aandacht voor de medewerkers. De mannen geven een leuk voorbeeld. “We hebben een Poolse dame in dienst die geweldig kan koken. Zij heeft op ons verzoek laatst op een vrijdagmiddag gezorgd voor een geweldige lunch voor het hele team. Mooi om op zo’n moment met ca. 45 mensen samen te mogen genieten van haar geweldige kookkunsten.”


Geregeld wordt er vooruit gewerkt voor de volgende dag, deze karren staan vast klaar

De naamsbekendheid van Floramotion is tot nog toe een wat onderschoven kindje geweest, maar daar wordt nu meer aan gewerkt. Een eerste trailer met het logo van Floramotion erop rijdt al dagelijks rond in West-Europa. Vanuit het team wil men ook wat meer en vaker producten en marktinformatie gaan delen via de social media kanalen. “Dit om meer bekendheid te willen geven aan ons specialisme als leverancier van mooie hand- en bandboeketten en het complete assortiment kamer- en tuinplanten.”

FreshCap
Naast het in- en verkopen van bloemen en planten is er de samenwerking met FreshCap. FreshCap is de grootste producent van snijbloemen in Zuid-Afrika. Floramotion verzorgt o.a. het uitpakken en op water zetten van deze exclusieve producten zoals Protea’s, Nutans en vele andere soorten bloemen. Deze activiteiten passen naar eigen zeggen goed in de dagelijkse verwerkingsprocessen binnen Floramotion.

Service boven massa
Voor de komende jaren verwacht FloraMotion een flinke groei. “Over 5 jaar is de omzet verdubbeld”, zo prognosticeert Rob vol vertrouwen. Slimmer werken, klanten beter bedienen, uitbreiding van het team en het in beeld komen bij een aantal serieuze prospecten moeten hiervoor gaan zorgen. Daarnaast hebben de mannen nog een principe dat luidt: ‘service-boven-massa’. “Hoe verleidelijk ook, je moet niet per se de extreem grote aantallen in de acties willen pakken, maar eraan bij willen dragen dat je voor jouw klanten jaar op jaar op alle mogelijke momenten de vraag goed invult. Als je dat goed doet kun je groeien en maak je de klant die nu elders koopt vanzelf nieuwsgierig.”

Voor meer informatie:
FloraMotion
Toine Loran - [email protected]
Rob Zwinkels – [email protected]
www.floramotion.nl