Tholen - Op zijn 19de begon Harun Uygun bij een plantenexporteur in Aalsmeer. Daar werkte hij vijf jaar als exportmanager, om vervolgende de overstap te maken naar een expediteur en daar enkele jaren te werken als douanevertegenwoordiger. “Daar zag ik wat er zoal mis kon gaan en hoe het beter kon, en dat is precies de reden dat ik samen met mijn compagnon Altug Ciftci Logimex gestart ben.”
Het voornaamste euvel: lange wachttijden. “Wanneer een vrachtwagen eenmaal is geladen moet hij een ‘go’ krijgen van de douane. Dat is een document en doorgaans duurt het 30, 40 of soms wel 60 minuten voordat de douanevertegenwoordiger dat geregeld heeft. Uit ervaring weet ik dat dit heel vervelend is. Wij hebben een gegarandeerde responsetijd van 5 à 10 minuten, en uiteraard is dat voor de klant interessant.”
Responsetijd zeer verkorten
Naar eigen zeggen is dit mogelijk dankzij een combinatie van slimme digitalisering en een beetje tech-savvy zijn. “Punt is dat de meeste douanevertegenwoordigers al decennia lang hetzelfde doen. Stel je een wat oudere man voor die alles uitprint, invult, scant en weer doorstuurt; een beetje stereotypisch, maar in mijn ervaring gaat het vaak echt zo. Ik heb me vaak hardop afgevraagd waarom het niet sneller kon, maar dan hoor je dat het nu eenmaal zo gaat.”
Voordeel is dat, zo gelooft Harun, de concurrentie niet morgen ook aan het programmeren slaat. “Dankzij ons programma is het altijd een kwestie van minuten, wat een beetje varieert met de grootte van de lading, maar nooit echt kan uitlopen.” Een manier om dit te omzeilen of al eerder aan te vragen is er overigens niet, te meer omdat juist in de sierteelt vrachtwagens dikwijls last minute nog worden afgeladen met een extra karretje planten of keramiek.
Module
De werkzaamheden van Logimex bestaan uit het verzorgen van alle mogelijke documentatie omtrent de import, export en transit van alle mogelijk goederen. In de praktijk gaat het vooral om bloemen en planten naar het VK en Turkije. Ook hebben de mannen, die beiden Turkse roots hebben, verschillende klanten in Turkije. Dankzij de jaren ervaring en opgedane kennis in de bloemen- en plantensector kunnen zij bedrijven in deze sector beter ondersteunen. Ook wordt er nauw samengewerkt met een Turkse vervoerder, die het vervoer van planten die kant op vaak combineert met het rijden van lokaal geproduceerd textiel dat bestemd is voor de West-Europese markt.
Voor wat betreft het VK is de support omtrent het regelen van fytosanitaire documenten een belangrijke taak. Op dat gebied werkt Logimex nauw samen met AgriCert die een module heeft ontwikkeld waarmee veel informatie automatisch ingevoerd kan worden. “Ook hiervoor geldt dat veel nog altijd handmatig wordt ingevoerd, maar dat veel daarvan ook geautomatiseerd kan worden. In ruim 90% van de gevallen kunnen wij binnen 1 minuut een certificaat regelen. De module is ook zelfstandig te gebruiken, indien nodig kunnen wij dan support bieden.”
Blijven investeren
Het is deze reponsetijd die Logimex een vliegende start gegeven heeft. Dat is echter geen reden om achterover te gaan leunen. “Ik ben 29, mij compagnon is 30, we hebben kortom het voordeel jong te zijn en de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering relatief makkelijk te kunnen volgen. Daarin willen we blijven investeren, om altijd snelheid te kunnen waarborgen en waar mogelijk fouten te minimaliseren.”
Voor meer informatie:
Logimex
Harun Uygun
Tel.: 085 - 401 3805
[email protected]
https://www.logimex.nl/