Tholen - Bunnik Creations is een bijzonder project gestart. Sinds dit voorjaar wordt, in 50 verschillende staten in Amerika, op winkel- en ketenniveau data verzamelt over zo’n beetje alle ins en outs van de plantenverkoop. Bevindingen worden inzichtelijk gemaakt op een dashboard en kunnen gedeeld worden met de klant, met als doel de samenwerking tussen beide partijen nog succesvoller te maken.
Dirk Beijer, hier op de Cultivate een maand of wat geleden in Colombus, Ohio (VS)
Dirk Beijer leidt namens Bunnik Creations het project vanuit Nederland, maar is hiervoor steeds vaker in Amerika te vinden. In 50 verschillende staten verzamelen zgn. Mistery Shoppers data bij 24 verschillende winkelketens. Alle planten en plant-pot combinaties worden door de mysteryshoppers in kaart gebracht, zodat bekend is wie de leverancier is, wat de productspecificaties zijn en wat het kost. Vervolgens worden alle verzamelde data gestructureerd en overzichtelijk gepresenteerd in genoemde dashboards.
Adviseren op basis van feiten
De potentiële voordelen hiervan laten zich raden. Door middel van deze data weet Bunnik Creations beter wat de klant doet en kunnen zij hem adviseren o.b.v. feiten. Je kunt in theorie de concurrent een stapje voor zijn, makkelijker en sneller beslissingen nemen en sneller inspelen op trends. Ook biedt het handvatten voor de afdeling marketing, en tot slot leert men zelf de markt, de klanten en ook prospects beter kennen.
Voor de plantenkweker zelf is deze data ook interessant. Door te weten waar welke planttypes populair zijn en waar zijn planten terechtkomen – en dan niet alleen het land, maar ook de winkel, en hoe ze erbij staan en tegen welke prijs – kan het hem helpen bij het maken van een prijsstelling, eventuele samenwerkingen starten, zijn eigen marketing professionaliseren, of bijvoorbeeld doen besluiten meer of anders in te zetten op innovatie en productontwikkeling.
Overzicht met twee klikken
Om het project nu al een succes te noemen is het volgens Dirk simpelweg nog te vroeg, maar de eerste reacties zijn positief. De data worden overzichtelijk gepresenteerd, met twee klikken is al inzichtelijk wat precies (tot op het niveau van de winkel, de potmaat, de prijs, de kleur, de gebruikte materialen etc.) in welke Amerikaanse staat populair is. Bovendien wordt er voortdurend fotomateriaal geüpload, zodat de klant kan zien hoe zijn product gepresenteerd en verzorgd wordt. Tot slot wordt alle verzamelde data ook nog beoordeeld en waar nodig gecorrigeerd door de afdeling Quality Control, hetgeen de data nog betrouwbaarder maakt.
Naar de toekomst toe hoopt Bunnik Creations dit project ook uit te rollen in Canada, het VK en Europa-breed. Ook zijn er nog verschillende opties toe te voegen zoals het inzamelen en analyseren van gegevens m.b.t. voorraadbeheer, omloopsnelheid en het afzetten van de eigen data tegen die van de winkels, waaruit dan mogelijk ook weer tal van zinnige gegevens gehaald kunnen worden.
Fabriek in Amerika
Bunnik Creations levert primair keramiek, maar ook mandwerk, hout en zink, en ook zaken als stekers, displays en zelfs karren en trays aan klanten/collega-kwekers over de hele wereld. Buiten een eigen fabriek en kantoor in China en een magazijn en kantoor in Amerika doet het bedrijf zaken met partners over heel de wereld. Voor eind volgend jaar hoopt men een fabriek te openen in Amerika (waarover ongetwijfeld later meer!).
Voor meer informatie:
Bunnik Creations
Hyacintenweg 37
2665 NC - Bleiswijk
Tel: 010 - 521 4055
[email protected]
https://bunnikcreations.nl/nl