De voordelen van Connected Transport zijn breed: minder brandstofverbruik, tijdsbesparing, lagere kosten, minder CO2- en stikstofuitstoot, een betere doorstroming van het verkeer én een verhoogde verkeersveiligheid. Juist voor de sierteeltsector is het initiatief aantrekkelijk, stelt Robbert Janssen, als technisch projectleider verbonden aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Bij Connected Transport, ook wel Connected Rijden genoemd, worden belangrijke routes voor het vrachtverkeer ingericht met slimme verkeerslichten, waarmee vrachtwagens – zo lang de verkeerssituatie dat toelaat - voorrang krijgen op het overige verkeer. Zo hoeven chauffeurs minder vaak te remmen en op te trekken en besparen zij tijd, brandstof én CO2- en stikstofuitstoot.
Juist voor vervoerders in de sierteeltsector is dit aantrekkelijk, legt Robbert uit. “Zij rijden met name over N-wegen richting locaties van Royal FloraHolland, en die wegen zijn veelal uitgerust met slimme verkeerslichten.”
Connected Transport is een initiatief vanuit het Rijk, provincies, metropool- en vervoerregio’s en bedrijven. Het samenwerkingsverband gebruikt de kansen die digitalisering biedt om logistiek duurzamer, veiliger en efficiënter te maken. Royal FloraHolland levert hieraan een bijdrage en sprak uitgebreid met Robbert Janssen over de ins en outs.