Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Storingen ontrafelen? Ruud doet niets liever

Tholen - Met de komst van luxere en complexere kassen, is de complexiteit van storingen vergroot. Genoeg werk dus voor Ruud van de Munckhof, die sinds een jaar voor zichzelf werkt met zijn bedrijf Nature Technics. Hij verkoopt klimaatcomputers en ondersteunt telers met ‘kleinere’ kassen bij storingen die niet altijd direct door de grotere bedrijven opgepakt worden. Storingen oplossen is de specialiteit van de man die al jarenlang in de tuinbouwinstallatiewereld werkt. Want zo stelt Ruud: "Daar zit het venijn in tegenwoordig, met al die techniek."

Waar het op vastloopt in de tuinbouw
Toen zijn laatste werkgever, Codema, failliet ging, heeft de ondernemer zichzelf de vraag gesteld: Waar loopt het op vast in de tuinbouw? Waar is behoefte aan? Kleine bedrijven staan vaak achterin de rij bij grote bedrijven als het gaat om oplossingen van storingen. Kassen worden steeds luxer en complexer, en daarmee de storingen. “Verkopen kan ieder bedrijf, maar het oplossen van complexe storingen is een andere zaak.”

En op dat laatste heeft Ruud zich toegespitst. Telers en grote bedrijven kunnen hem benaderen. “Bedrijven maken niet altijd de keuze om te investeren in opleidingen of personeel voor storingen die maar heel zelden voorkomen. Als bedrijf kun je dan zulke storingen met bijvoorbeeld weegschalen niet oplossen.” Ruud is met zijn bedrijf wel in dat soort zaken gaan investeren, en hij merkt dat zijn werk toch door bedrijven wordt opgepikt.

Gekoppelde doeken en meer uitdagingen
Tijdens de energiecrisis zijn veel extra doeken gemonteerd in de kas. Het koppelen van die schermdoeken was vervolgens een mooie klus voor Ruud. Communicatiestoringen worden volgens Ruud steeds ook actueler. Evenals spookstoringen die steeds vaker voorkomen. Met zijn apparatuur en kennis kan Ruud een richting aangeven waar de oplossing in gezocht kan worden. Soms is de oplossing zo complex of specifiek dat Ruud andere bedrijven erbij moet betrekken, bijvoorbeeld een glasvezelinstallateur. Ook het niet goed elektrisch aansluiten van doeken kan op langere termijn storingen opleveren.


"Hoe groter het probleem, hoe mooier ik het vind."

Installateurs hebben niet altijd de kennis of middelen om complexe storingen op te lossen. “Ik zeg dan, ik doe het en ik kan het." Soms zit de technicus daarbij weleens twee weken lang op een locatie. Klanten bellen hem ook regelmatig met de vraag: help mij. Ruud gaat zelden lang aan een stuk naar het buitenland, maar voor drie uur rijden vanuit thuislocatie Griendtsveen draait de technicus z'n hand niet om.

Oude systemen en cannabiskwekerijen
De technicus vervangt vaak oude systemen die door nieuwe systemen niet meer worden ondersteund. Ook heeft de eigenaar van Nature Technics zaadveredelaars en cannabiskwekerijen als klant en het valt hem op dat er ongelofelijk veel techniek in dergelijke niet altijd hele grote kassen kan zitten. Ruud maakt daarbij duidelijk wat het traject is wat de klanten in moeten gaan. “Dus een stuk advies en soms komt daaruit dat klanten aan een Hotraco-product genoeg hebben. Maar de andere keer komt eruit dat ze juist Hoogendoorn of Sercom-apparatuur nodig hebben.”

Spookstoringen
Het valt op dat er bij telers regelmatig spookstoringen zijn. Dat zijn storingen waarbij de oorzaak niet duidelijk is. Er blijkt tijdens zo’n storing af en toe dat er een hele waslijst is met wat niet klopt. “Er is dan niet één ding wat de schade veroorzaakt maar het ene overlapt het ander. Het resultaat is dat een bepaald onderdeel van de klimaatcomputer, of een functie daarvan, niet goed functioneert. Klanten komen dan naar mij toe en vragen: kom naar mijn kas en kijk eens welke spookstoring er is. Wanneer ik daar kom zie ik dat klanten nieuwe doeken, draadloze frequentiegestuurde ventilatoren, draadloze belichting en LED-belichting kregen. Dat geeft heel veel ruis op de aarde. Ik ga dan vervolgens puntsgewijs aan de slag.”

Het is mooi wat je het met die nieuwe systemen allemaal kan regelen maar het zijn ook allemaal storende factors in een kas, ervaart Ruud. “Een vraag is dan: Hoe goed is de kas geaard? In 2011 was zo'n vraag helemaal niet actueel. Nu wel, met al die draadloze systemen waarbij de kasconstructie mee resoneert. Communicatiesystemen en meetapparatuur pakken die signalen op. Ik maak dat steeds vaker mee.”


Ruud van de Munckhof: “Ik maak gedetailleerde digitale werkbonnen met foto’s.”

Ambitie
Ruud heeft de ambitie om te groeien in de verkoop van Hotraco-producten voor in de kleinere kassen. Hij wil ook hulp op afstand gaan aanbieden, zodat een lokale monteur het probleem kan oplossen met hulp op afstand. Hij wil daarbij gebruik gaan maken van een stappenplan. Dat kan hij niet alleen en daarvoor hoopt hij op termijn iemand intern op te leiden. “Ook wil ik meer inbedrijfstellingen gaan begeleiden.”

Buizen en slangen onder teeltgoten
Terugkomende storingen kunnen veel geld kosten. Ruud vertelt over een teler die buizen en slangen als beluchting onder de teeltgoten had gemonteerd. Dat werkte niet en er waren alleen maar storingen. “Er waren al drie monteurs geweest om het probleem op te lossen. Ik heb in de kas gekeken en ik zag in een paar minuten al mogelijkheden om het probleem te verhelpen. Dit najaar mag ik de klant rechtstreeks gaan helpen. Anders zou de teler het systeem van een omvangrijk bedrag opgeruimd hebben omdat hij storingen zat is.”

Voor meer informatie:
Ruud van de Munckhof
Nature Technics
+316 8115 4746
[email protected]
www.naturetechnics.com