De Europese Unie gaat de speciale regeling voor allianties in de containervaart niet verlengen. Na 25 april 2024 vallen rederijen onder de gewone mededingingsregels van de unie die ook gelden voor andere bedrijven. Daarmee komt er een eind aan de zogenoemde Consortia Block Exemption Regulation (CBER) die in 2009 is ingevoerd tegen de zin van verladers.
Dit betekent effectief het einde van de scheepvaartallianties 2M, Ocean Alliance en THE Alliance, zo meldt evofenedex. "Het is het standpunt van evofenedex dat alliantievorming tussen rederijen niet heeft geleid tot transparantie met betrekking tot prijzen en toeslagen of de gewenste productiviteitswinst. De afspraken in de containerlijnvaart hebben daarmee slecht uitgepakt voor verladers en consumenten. Daarom heeft evofenedex gelobbyd tegen het verlengen van de CBER."
Goed nieuws
Danny Bergakker, voorzitter van de Raad van Zeeverladers van evofenedex, laat in een eerste reactie weten positief verbaasd te zijn door dit onverwachte besluit van de EU. "Dit is voor verladers goed nieuws. Ook voor de concurrentiepositie van Europa kan dit besluit positief uitpakken. Aangezien grootschalige ‘vessel sharing’ en ‘slot sharing’ een ongunstig prijsniveau voor Europese verladers in stand kan houden. Als verladers zijn we beter af zonder CBER dan met."
"Hoewel we blij zijn met deze kans om een beter functionerende markt met betere dienstverleningsniveaus te creëren, zijn we waakzaam dat dit mogelijk een schokeffect kan veroorzaken dat overeenkomsten voor vaartuigdeling beperkt, wat cruciaal is voor het handhaven van voldoende capaciteit. We doen een oproep aan alle belanghebbenden om een vruchtbare dialoog te starten voor optimale samenwerking onder deze nieuwe omstandigheden."
Bron: evofenedex