Na negen maanden noteert Port of Antwerp-Bruges een totale goederenoverslag van 204,4 miljoen ton, een daling van 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nog steeds onstabiele geopolitieke en economische omstandigheden zorgen wereldwijd voor een lagere vraag naar containervervoer, terwijl de overige goederenstromen een wisselend beeld blijven vertonen. "Dankzij de sterke internationale positie van onze eengemaakte haven, waarvoor duurzame groei prioriteit blijft, stijgt het marktaandeel van het containersegment ten opzichte van de andere havens in de Hamburg - Le Havre range", zo meldt het havenbedrijf.
De economie van de eurozone staat onder druk door de sterk gestegen rentevoeten. Ondanks de daling van de energieprijzen blijft ook wereldwijd de economische situatie onstabiel en wijzen toekomstige indicatoren op een verdere economische neergang. Als gevolg van dit onzekere economische klimaat, dalen de gecontaineriseerde handelsstromen wereldwijd. Voor Port of Antwerp-Bruges resulteert dit in een daling van de containeroverslag met 6,5% in ton en 6,8% in TEU, in vergelijking met dezelfde periode in 2022. Ondanks de dalende containeroverslag, steeg het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de Hamburg – Le Havre range in de eerste helft van dit jaar wél met 1 %-punt tot 30,6%.
Het vloeibare bulksegment vertoont een daling van 2,9%. De overslag van vloeibare brandstoffen groeit met 8,7% dankzij een sterke groei van 42,7% in de overslag van diesel tegenover een daling in de overslag van benzine (-3,7%) en van nafta (-22,7%). Ook de overslag van LNG (-6,7%) daalt. Hoewel de afvoer van chemicaliën toeneemt met 5,4%, zorgt een daling van de aanvoer (-18,3%) voor een daling van de totale verslag van chemicaliën met 11,5%. De competitiviteit van de chemische sector in Europa staat onder druk door de hoge energie- grondstoffen- en loonkosten in combinatie met een lage globale vraag.
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: "De aanhoudende economische en geopolitieke zorgen zien we al enkele kwartalen terug in de cijfers. De competitiviteit van de Europese industrie staat onder druk door de hoge energie- grondstoffen- en loonkosten in combinatie met een lage globale vraag. De indicatoren geven nog geen verbetering in de nabije toekomst en de containeroverslag zal in het vierde kwartaal nog worden beïnvloed door geschrapte afvaarten vanuit het Verre Oosten. Ook al daalt onze overslag minder dan het gemiddelde in de Hamburg-Le Havre range en winnen we aan marktaandeel, we zullen ons erbij moeten neerleggen dat 2023 geen topjaar zal zijn."
"Onze haven is dé economische motor van Vlaanderen. Die motor heeft ondanks een economisch moeilijk gesternte goed standgehouden dankzij alle straffe werknemers die het beste van zichzelf geven. Daardoor steeg het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges zelfs in de Hamburg – Le Havre Range. Het onlangs verbroken diepterecord is belangrijk voor toekomstige groei en bewijst dat we als eerste aanloophaven toegankelijk zijn voor de allergrootste schepen in omgang", aldus Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges.
Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, vult aan: "Wereldwijd wordt de economie, en in uitbreiding daarvan ook de havens geconfronteerd met tegenvallende resultaten. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we dankzij de twee complementaire platformen onze weerbaarheid kunnen tonen en onze sterke positie in de internationale logistieke keten kunnen blijven verstevigen. Een toekomstbestendige wereldhaven gaat echter verder dan traditionele vrachtafhandeling. Daarom nemen we een voortrekkersrol in de transitie naar een circulaire economie, zowel binnen onze eigen organisatie, op het havenplatform als daarbuiten door middel van een ambitieus klimaatplan om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn."
Bron: Port of Antwerp-Bruges