Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
samenwerking plantenkweker & Paardekooper horti divisie

Gebr. Valstar presenteert nieuwe verpakkingslijn voor premiummerk Rhythm of Nature

Tholen - Met de lancering van een nieuwe verpakkingslijn heeft Gebr. Valstar het merk Rhythm of Nature nieuw leven ingeblazen. In samenwerking met de horti divisie van Paardekooper is een ‘custom made’ transportdoos en hoes ontworpen, waaraan “alles” klopt en waar zowel de kweker als de leverancier trots op is.

V.l.n.r. Frank Helmus, Marcel van der Knaap en Mischa Groothuizen

Het is verbazingwekkend wat er al niet bij zoiets ogenschijnlijk simpels als een doos of hoes komt kijken. In de allereerste plaats moet het uiteraard aantrekkelijk zijn en opvallen. “Het merk Rhythm of Nature bestaat al een jaar of tien, maar was zogezegd een beetje onder het stof geraakt”, vertelt Mischa Groothuizen, die sinds anderhalf jaar werkzaam is als Salesmanager bij Gebr. Valstar. “We zijn er goed voor gaan zitten en hebben het, i.s.m. een extern designbureau en in nauwe samenwerking met het horti team van Paardekooper, sinds jaar en dag onze vaste leverancier voor de verpakkingen, van A tot Z doordacht.”

Geen concessies aan beladingsgraad
Een volgende vereiste is de functionaliteit. De calathea heeft grote bladeren die gekleurd zijn in de meest fantastische kleuren en patronen, maar kan ook kwetsbaar zijn. De doos moet kortom de plant beschermen, maar tegelijkertijd niet ten koste gaan van de beladingsgraad. Bovendien moeten alle potmaten – van de kleine 12 en 14 cm tot de grote 17, 19 en zelfs 21 cm – passen in liefst zo standaard mogelijke dozen. “Waar transportdozen normaal gesproken 40 of 50 cm hoog zijn, of voor grotere planten 70 of 80 cm, zijn we er hier met 45 en 75 cm tussenin gaan zitten”, weet Frank Helmus, business developer bij Paardekooper. “Daarmee zijn de planten optimaal beschermd en kunnen er precies vijf lagere of vier hoge dozen op een Deense kar.”

FSC gecertificeerd
Vervolgens is duurzaamheid van productie en distributie een belangrijk thema. Er is al jaren discussie over de pro’s en contra’s van karton t.o.v. plastic, maar feit is dat plastic in de perceptie bij de consument in het verdomhoekje zit. En niet alleen dat, ook wordt in steeds meer landen de invoer van plastic belast, zoals in bijv. Duitsland en Spanje. Door de plastic tray te vervangen voor een doos, kom je in elk geval klanten in die landen tegemoet. Mischa: “Alle karton dat we gebruiken is FSC-gecertificeerd, wat een duurzaam gebruik van grondstoffen garandeert.” Frank vult hierbij aan dat Paardekooper ook een breed neutraal assortiment heeft in FSC-karton, zoals Eurodozen, Aquadozen en blanco Deense dozen.

Displayfunctie
Tot slot is de hoes, maar zeker ook de doos, belangrijk op de winkelvloer. Het assortiment calathea’s - Valstar produceert op drie locaties, die gezamenlijk 10 à 12 ha glas beslaan, ruim 20 verschillende soorten - wordt verkocht in een tweetal lijnen: het ‘basismerk’ Living en het ‘premiummerk’ Rhythm of Nature. De nieuwe verpakkingslijn is exclusief voor Rhythm of Nature. Hoe de plant uiteindelijk aan de consument gepresenteerd wordt, is bij elke klant weer anders: de een zet hem op een draaischijf met een spotje erop, de ander laat ze het liefst in de hoes of zelfs in de doos zitten. Voor die laatste groep is de doos zo ontworpen dat de voorkant er makkelijk uitgedrukt kan worden (het zgn. ‘perforatievenster’), waardoor de doos zelf een displayverpakking wordt.

Paardekooper is met recht een ‘totaalleverancier’ op het gebied van verpakkingen. Niet alleen karton en hoezen, maar ook met keramiek, glaswerk en bijstekers en tal van andere bloemisterij-artikelen bedient het een breed palet klanten door de hele keten heen, van veredelaar tot en met bloemist. Ook is men sinds jaar en dag gespecialiseerd in klantspecifieke verpakkingen, waarbij gezocht wordt naar een unieke uitstraling en/of functionaliteit. “Van inkoop tot productie en van ontwerp tot voorraadbeheer hebben we veel kennis en kunde in huis”, weet Marcel van der Knaap, accountmanager bij Paardekooper. “Ook voor Gebr. Valstar beheren we de voorraad: op afroep hebben we alles liggen en is de bodem in zicht dan melden we dat, om te voorkomen dat er opeens niets meer is.”

Trade Fair
Last but not least zijn ook een aantal auto’s van Gebr. Valstar in dezelfde kleurstelling gestyled. De eerste batch dozen is al een paar weken geleden geleverd, de hoezen kwamen afgelopen week binnen. Met de Trade Fair, over twee weken in Aalsmeer, zal de nieuwe uitstraling met trots worden gepresenteerd.

Voor meer informatie:
Paardekooper horti divisie
Marcel Van der Knaap: [email protected]
Frank Helmus: +31 6 20 43 81 27 of [email protected]
https://www.paardekooper.nl

Gebr. Valstar
Mischa Groothuizen: [email protected]
https://www.gebrvalstar.nl