In het kader van ervaren, leren en optimaliseren van orderpicken is het verhogen van de voorspelbaarheid van afleveren op de veiling een belangrijk onderwerp. Iedere koper moet kunnen rekenen op een goede voorspelling, schreef COO Leendert-Jan Plaisier eerder al. Die voorspelbaarheid zit hem niet alleen in een goede prognose eindtijd, zo blijkt, maar ook in de afleverdynamiek. Afgelopen zomer startte men daarom een pilot om samen met kopers te komen tot een aflevernorm die beter past bij de afleverdynamiek van het orderpicken.
“Bij verdelen leveren we af volgens de volgorde van het veilen. Daardoor wisten kopers dat vroeg gekochte producten ook vroeg binnenkwamen. We zien dat veel kopers hun inkoopstrategie en logistieke processen daarop hadden ingesteld, en bijvoorbeeld vroeg inkochten wat ook bijtijds weer op transport moest. Die afleverdynamiek is met orderpicken echt anders. De koppeling tussen veil- en aflevermoment is er niet meer. We werken zo efficiënt mogelijk door de volste karren eerst te picken, dus transacties slim te combineren. Transacties komen daardoor geregeld niet meer op volgorde van veilmoment binnen. Met name kopers die weinig transacties doen, merken dat.”
In dit artikel op de website van Royal FloraHolland vertelt Projectmanager Frank van der Zande hier meer over.