Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henk de Jong, The Orchid Growers

Ter Laak Orchids en Orchios illustreren de kracht van samenwerking

Tholen - Bijna twee jaar geleden bundelden de kwekers Ter Laak Orchids en Orchios hun verkoop en marketing in één nieuw platform: The Orchid Growers. Hoe bevalt de samenwerking? Heeft het de kwekers gebracht wat ze ervan verwachtten? En wat zijn hun ambities? We spreken Henk de Jong, commercieel manager van The Orchid Growers. “Wat we de laatste tijd voor elkaar hebben gekregen, hadden we zonder elkaar niet gekund.”

Vanaf 1 januari 2022 bundelen Ter Laak Orchids en Orchios hun aanbod richting de markt. Sindsdien is The Orchid Growers een feit. Samen verkopen zij zo’n 11 miljoen orchideeën, die via exporteurs hun weg vinden naar tuincentra, bloemisten en retailers in heel Europa. Henk de Jong: “Door onze assortimenten samen te voegen zijn wij de onestopshop voor Phalaenopsis geworden. Een centrale plek waar klanten de orchidee in al haar verschijningsvormen kan kopen.” Volgens De Jong een ontwikkeling waar klanten echt behoefte aan hebben. “Exporteurs worden steeds groter en zijn op zoek naar één inkooploket en professionele gesprekspartners.”

Twee weten meer dan een
Schaalvergroting was één van de aanleidingen om te starten met The Orchid Growers. Een gedeelde toekomstvisie en gezamenlijke drive van de kwekerijen maakten dat zij samen deze vervolgstap zetten. De Jong: “Ter Laak en Orchios geloven allebei in schaalvergroting door samenwerking, met behoud van de kracht van het eigen productiebedrijf. Als kwekerijen vullen we elkaar aan in assortiment én delen we nu kennis op het gebied van teelt, kwaliteit en duurzaamheid. Daarin zijn we volledig transparant. Immers, doordat we onze producten nu samen in de markt zetten is er geen enkele reden meer om informatie of kennis voor onszelf te houden. Juist niet: samen weten we meer en gaan we harder."

Richting de markt zijn we één partij, maar Ter Laak Orchids en Orchios zijn nog steeds twee zelfstandige productiebedrijven. De kwekers hebben bewust niet voor een fusie of overname gekozen. “Dat soort trajecten vragen veel van organisaties. Je moet culturen laten samensmelten en daardoor moet er veel aandacht naar interne zaken. Juist door samenwerking in een verkoop- en marketingplatform behouden de productiebedrijven hun eigen identiteit en focus en kunnen we onze blik naar de markt richten. De leden van The Orchid Growers zijn beide aandeelhouder en delen in de baten en de lasten. Dit maakt ook dat andere phalaenopsiskwekers makkelijk kunnen aansluiten. Iets waar wij uiteraard ook naar kijken.”

Volume
Een evident voordeel van samenwerking is volume. The Orchid Growers heeft daarin duidelijke ambities. De Jong: “Onze ambitie is om verder te groeien. Met grote volumes zijn wij steeds beter in staat om relevante data uit de markt te halen. Hierin zetten we al stappen door data met exporteurs uit te wisselen. Stel dat onze omzet zou verdubbelen, dan zijn we in staat om zaken als market insights, trade marketing en category management in eigen huis te halen. Wij zijn ervan overtuigd dat we daarmee echt toegevoegde waarde kunnen leveren aan onze klanten.”

Blik vooruit
Hoe orchideeënland er over 10 jaar uitziet? Wie zal het zeggen. Saai is het volgens De Jong nooit. “Vorig jaar bevonden we ons nog in een aanbodsmarkt. Door de energiecrisis is een kwart van het orchideeënaanbod weggevallen. Op persoonlijk vlak gun je dat niemand, maar voor het product is het een goede ontwikkeling geweest. De orchidee wint aan exclusiviteit en biedt nu weer kansen voor bijvoorbeeld een bloemist om zich te kunnen onderscheiden. De komende jaren zullen we weer voor andere uitdagingen komen te staan. Kwekers moeten bijvoorbeeld nadenken over bedrijfsopvolging en investeringen in toekomstbestendige, duurzame kwekerijen. Voor dat laatste heb je ook schaal nodig. Verduurzaming is niet iets waar we ons mee moeten willen onderscheiden, maar samen in moeten optrekken. Waar we altijd als individu geacteerd hebben, ben ik overtuigd van de kracht van samenwerking in de breedste zin van het woord.”

Voor meer informatie:
Henk de Jong
The Orchid Growers
[email protected]
www.theorchidgrowers.nl