Per 1 januari 2024 verandert het contributiemodel van Dutch Greenhouse Delta, wat het lidmaatschap toegankelijker én gerichter moet maken. In de nieuwe opzet kunnen bedrijven aan DGD deelnemen vanaf 5000 euro per jaar. De kosten waren voor waren voor verschillende bedrijven een struikelblok, waardoor het netwerkplatform, dat zicht richt op internationalisering, de afgelopen jaren terugliep in leden.
DGD nodigt bedrijven uit de sector – groot en klein – uit om zich aan te sluiten bij hun platform, nu het lidmaatschap toegankelijker wordt voor een breder scala aan bedrijven. "In vrijwel ieder bedrijf binnen de tuinbouwsector staat internationalisering hoog op de agenda. Dutch Greenhouse Delta (DGD) stelt dat samenwerken op internationalisering belangrijk is om wereldwijd koploper te blijven. Hoe meer partners, hoe groter de impact!"
DGD CEO Mirjam Boekestijn
Promotie
Dutch Greenhouse Delta vormt sinds 2018 een platform dat de Nederlandse tuinbouw internationaal promoot en zakelijke kansen in kaart brengt. "Binnen DGD slaan Nederlandse bedrijven, onderwijs en overheid de handen ineen voor het opbouwen van commerciële relaties in regio’s waar significante groeimogelijkheden voor de sector liggen. Gezamenlijk richten zij zich op het creëren van wederzijds voordelige kansen die zowel de lokale voedselvoorziening als groei van de partners ondersteunen", aldus de organisatie.
Kortom: DGD identificeert kansen in nieuwe en bestaande markten en zorgt dat deze optimaal worden benut door de partners. CEO Mirjam Boekestijn legt uit: “Sinds onze oprichting hebben we een uitgebreid netwerk opgebouwd binnen de Nederlandse overheid en haar diplomatieke posten wereldwijd. Samen zijn we in staat om deuren te openen die voor individuele partijen vaak gesloten blijven.”
Naast marktverkenning in regio’s met potentie zoals Kazakhstan, Vietnam, Bangladesh, Japan en Egypte, promoot DGD de sector op markten met bewezen potentieel zoals China, India en de Golfregio. DGD coördineert onder meer handelsmissies en vertegenwoordiging op internationale beurzen en evenementen, om langdurige handelsrelaties te bouwen.
Van generiek lidmaatschap naar internationalisering op maat
Per 1 januari 2024 verandert het contributiemodel van DGD, wat het lidmaatschap toegankelijker én gerichter moet maken. Zo wordt het mogelijk om een algemeen lidmaatschap aan te gaan en kan deze uitgebreid worden met deelname aan één of meerdere landentafels. In het algemene lidmaatschap plukken partners de vruchten van de marktverkenning en promotie die DGD uitvoert op potentiële markten. Binnen de landentafels werken partners samen om het lokale tuinbouwcluster – in China, India of de Golfregio – te helpen bij regio-specifieke uitdagingen. Samen bouwen de landentafels aan langdurige relaties waar commerciële kansen uit voortvloeien.
In de nieuwe opzet kunnen bedrijven aan DGD deelnemen vanaf 5000 euro per jaar. Mirjam licht toe: “Voorheen waren partners automatisch betrokken bij alle focusregio’s van DGD. In de nieuwe structuur kiezen partners bewust om deel te nemen aan een of meerdere landentafels. Het lidmaatschap wordt hiermee voordeliger.”
Het is vanaf 2024 ook mogelijk om algemeen DGD-lid te zijn, zonder betrokken te zijn bij één van de drie focusregio’s, vertelt Mirjam. “Een interessante optie voor organisaties die graag bijdragen aan de algemene promotie en internationalisering van de Nederlandse tuinbouw”, licht zij toe. De reden voor deze transitie is om meer organisaties te betrekken bij internationalisering van de sector vertelt Mirjam: “Meer leden betekent meer internationale slagkracht. Een belangrijke stap in het behouden van de Nederlandse koppositie in de wereldwijde tuinbouw.”
Voor meer informatie:
Dutch Greenhouse Delta
Europa 1
2672 ZX Naaldwijk
T: +31 6 25 27 60 71
[email protected]
www.dutchgreenhousedelta.com