Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Van Geel maakt doorstart en hoe!

Tholen - Op de kop af een jaar geleden maakte Van Geel Orchideeën uit Erica, Drenthe, bekend ten gevolge van de hoge energieprijzen te zullen stoppen met de orchideeënteelt. Maar zo is het niet gegaan want nu, op de kop af een jaar later, staat de kweker weer op de Trade Fair en hoe: met een nieuwe uitstraling, onder de nieuwe naam Van Geel Group, mét orchideeën ook én met volop nieuws en plannen voor de toekomst. In onderstaande vertelt eigenaar Martijn van Geel er meer over.

Jorrit van Geel, Judith Springer en Martijn van Geel, afgelopen week op de Trade Fair in Aalsmeer

De beslissing om toch met de phalaenopsis door te gaan viel al snel na de eerdere keuze om te stoppen. “Voor onze moderne, nog nieuwe kassen zochten we een hoogwaardig product met een goed perspectief voor de komende jaren. Wat vinden we leuk en waar zijn we goed in? Dat is orchideeën. Bovendien begon de gasprijs te dalen en steeg de verkoopprijs van het eindproduct door de vele gestopte collega-telers.”

Wel neemt de phalaenopsis nog slechts 60% van het teeltoppervlak voor zijn rekening. Na een begin met een nieuwe indeling en routing besloot Van Geel een aparte afdeling van een oude kas te gaan gebruiken voor een verlengde opkweek. “Zo is er plek voor een stekbuffer en maken we optimaal gebruik van de verhouding in oppervlakte tussen opkweek en koeling. Ook niet onbelangrijk: we kunnen de planten hierdoor ook nog eens drie weken langer opkweken, waardoor de kwaliteit nog verder zal toenemen.”

Piekproductie
Maar wat vervolgens te doen met de leeggekomen stukken kas? “We wilden graag onze productie verhogen in de periode van het jaar waarin de vraag het hoogst is,” legt Martijn uit. Een oplossing hiervoor diende zich aan dankzij Floricultura. “Zij vroegen of we halfwas-Phalaenopsis wilden gaan telen. Na een beetje doorvragen en sparren, besloten we dat we ze dan liever ook zelf gingen afkweken. Uiteindelijk heeft dit geleid tot 20.000 extra planten per week tussen week 5-19. En door gebrek aan snelle alternatieve producten-vulling doen we hetzelfde trucje nog een keer in 2025.”

Bromelia
Toch had daarmee een belangrijk deel van de oudere kassen nog geen bestemming. “Door alle hectiek en veranderingen was er ook niet echt tijd om dingen te gaan testen. Er werd dan ook al snel geroepen dat we vast weer snel naar 100% phalaenopsis zouden gaan, maar door de moeilijk te verduurzamen oudere kas leek dat mij voor de langere termijn niet verstandig. We wilden niet weer zo’n scenario als afgelopen jaar, waarbij je gewoon helemaal niet weet wat je moet gaan doen.”

En zo kwam hij bij de bromelia. “In onze zoektocht naar nieuwe teelten kwamen we tijdens een gesprek met klanten terecht bij verschillende bromelia-types. In samenspraak met Waterdrinker, OZ planten, Hamiplant en de veredelaars Bak en Deroose hebben we een assortiment kunnen samenstellen. In januari 2024 starten we met Achmea en Tillandsia, vanaf begin 2025 zullen deze daadwerkelijk beschikbaar zijn.”

Testcentrum
Met andere gewassen die nog niet het teeltplan hebben gehaald wil Van Geel in één afdeling een testcentrum beginnen. Enerzijds om te experimenteren en direct te kunnen opschalen als vergelijkbare situaties rond energieprijzen of andere disrupties zich voordoen, anderzijds om meer variatie aan planten te hebben in de bedrijfswinkel die lokaal nog steeds goed draait.

Duurzaamheid
Aangespoord door de extreme hoge energieprijzen heeft het bedrijf het afgelopen jaar zijn energieverbruik per plant al terug weten te brengen met 25-30%, met name door minder te belichten en iets lagere temperaturen te gebruiken. “Wat eerder niet voor mogelijk werd gehouden bleek met deze energieprijzen ineens wel te kunnen,” lacht Martijn.

Ook deed Van Geel verschillende investeringen, waaronder een watergekoelde dimbare led-armatuur van Oreon. “Door de waterkoeling worden de ledjes minder warm en halen ze een hogere efficiëntie. Het door de leds opgewarmde water stroomt vervolgens door onze oude koelblokken en de lucht wordt via slurven onder onze tafels geblazen. Hierdoor creëren we extra activiteit en afdroging die je anders een beetje mist bij het vervangen van SON-T naar led. We installeren in al onze afdelingen 185 μmol, zo’n 65% meer dan we hadden. Hierdoor kunnen we als de stroom duur is meer dimmen, en als het goedkoper is juist meer geven. Zo halen we dan aan het einde van de dag toch de juiste hoeveelheid licht voor de optimale groei. Om dit allemaal goed te kunnen aansturen en optimaal te bedienen, hebben we ook geïnvesteerd in de nieuwe IIVO klimaatcomputer van Hoogendoorn.”

Om nog meer te kunnen besparen wil Van Geel “dichter” gaan telen, oftewel minder kieren met de doeken. Risico is dan vochtophoping, waardoor ook nog besloten werd te investeren in Drygair. “Deze machines maken met elektriciteit de lucht droger en creëren hierbij zelfs nog een beetje warmte. En omdat we de schermen toch meer gesloten willen houden, gaan we ook het energiescherm vervangen door eentje die 40% beter isoleert dan de huidige.” Al met al verwacht het bedrijf door alle maatregelen uiteindelijk een energiebesparing van 50% per plant te realiseren.


Van Geel heeft naast de phalaenopsis en (straks) de bromelia ook nog een chrysantenkwekerij

Jorrit van Geel & nieuwe huisstijl en website
Tot slot nog twee nieuwtjes. In de samenstelling van het familiebedrijf zelf hebben de nodige wijzigingen plaatsgevonden. Compagnon en zwager Johan Booster heeft besloten zich terug te trekken om andere uitdagingen aan te gaan, terwijl aan de andere kant Jorrit van Geel, de jongste zoon van oprichter Rien, juist is toegetreden. Hij zal zich de komende tijd richten op de verkoop en andere commerciële taken.

Alle nieuwe ontwikkelingen vroegen tenslotte ook om een nieuwe huisstijl en website, die begin deze maand werden gelanceerd en op de Trade Fair, uiteraard met alle hierboven besproken veranderingen, werden gepresenteerd.

Voor meer informatie:
Van Geel Group
Martijn van Geel
[email protected]
https://www.vangeel.nl/