Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Diederik de Jong, Alex Andersen

Scandinavische trots “verstopt” in nieuw state of the art warehouse in Aalsmeer

Tholen - Hoewel er niets geheimzinnigs aan is, is de opening van het splinternieuwe, 12.000m2 tellend magazijn van het Deense familiebedrijf Alex Andersen aan de Japanlaan in Aalsmeer vorig jaar zonder veel bombarie geopend. “Dat is allicht de Scandinavische mentaliteit”, weet Diederik de Jong, sales & project manager bij de transporteur, “en die is er niet één van hard schreeuwen, maar eerst iets goed doen voordat je ermee te koop loopt.”


Diederik de Jong

Nu zit dat laatste, in elk geval vanuit bedrijfseconomische optiek bekeken, wel snor. De transporteur heeft de afgelopen jaren een grote groei doorgemaakt; men is doende meerdere hubs te openen in Nederland en Duitsland, er zijn grote depots in Denemarken (in Odense, Aarhus en Greve), in Zweden (Helsingborg) en Noorwegen (Moss), en steeds meer (grote) kwekers, exporteurs, tuincentra en retailers, in Scandinavië maar ook in Nederland en Duitsland, vertrouwen op de logistieke services van de circa 400 auto’s die het bedrijf heeft rijden.

Veranderende markt
Met een marktaandeel van 90 à 95 procent is Alex Andersen sinds jaar en dag dé grote jongen in het sierteeltvervoer in Denemarken. Dat is gigantisch, maar slinkt de laatste tijd wel iets, omdat het aandeel groenten en fruit procentueel gezien harder groeit dan de bloemen en planten. Ook heeft de Deense sierteelt een misschien nog wel grotere consolidatie doorgemaakt dan de Nederlandse markt. Waren er vroeger honderden kwekerijen, nu ligt dat aantal ergens tussen de 60 en 80.

Het aandeel export/doorvoer is kortom toegenomen en daar speelt het bedrijf op in. In de eerste plaats is de outlook de afgelopen tijd veel internationaler geworden. Dat proces begon in feite al in 2004, toen Henrik Larsen vanuit het management de opdracht kreeg in Nederland een vestiging te openen. Met niet meer dan een bankpas op zak, zo gaat het verhaal, streek hij neer in Aalsmeer om een eerste box te huren. Een eerste, want er volgden verschillende verhuizingen, totdat men uitkwam in het huidige DC. Twee maanden geleden werd een vestiging geopend op Herongen, in de nabije toekomst opent ook een vestiging in Honselersdijk.

Vrachtwagencombinaties
Alex Andersen rijdt ‘voor klanten naar klanten’ en zorgt dat alles ‘winkelklaar’ op locatie komt. Dat betekent dat er op de verschillende hubs wordt omgepakt en dat het op locatie in principe alleen nog maar de wagen uit en van de kar moet. Ook rijdt men zoveel mogelijk met LZV’s. “Met name op de langere afstanden naar en in Zweden en Noorwegen heeft dat veel voordelen”, weet Diederik. “Het is milieuvriendelijker, want je rijdt met minder auto’s en je kunt af met minder chauffeurs. Onze hubs zijn wat dat betreft ingericht op het werken met deze vrachtwagencombinaties. Door goederenstromen hier samen te laten komen kan die vrachtwagen direct de weg op en hoeft deze niet eerst te collecteren, wat met LZV’s sowieso lang niet overal kan.”

Eigen chauffeurs
In principe werkt Alex Andersen met eigen chauffeurs en op die chauffeurs is men zuinig. Trots laat Diederik de nieuwe faciliteiten zien, die bestaan uit ruimtes om rustig te kunnen eten, wassen en ontspannen. Naast Denen zitten er veel Duitsers op de auto’s en ook veel Litouwers. Ook werkt men veel en graag met stelletjes, wat ideaal is voor de langere ritten. Het nieuwe warehouse zelf is BREEAM gecertificeerd, wat een duurzaamheidskeurmerk voor gebouwen is maar ook aangeeft dat het er voor de mensen – de chauffeurs, maar ook het kantoorpersoneel en de magazijnmedewerkers – goed toeven is. “En dat is het zeker, te meer omdat de bedrijfsleiding erg zijn best doet het gevoel van een familiebedrijf vast te houden”, besluit Diederik. “Het welzijn van onze mensen en chauffeurs staat voorop en er wordt wat dat betreft niet beknibbeld. Dit pand is vooral vanuit die filosofie van alle gemakken voorzien en als klap op de vuurpijl worden we alle dagen getrakteerd op ontbijt en een vers gekookte lunch.”

Voor meer informatie:
Diederik de Jong
Alex Andersen
[email protected]
www.alex-andersen.dk