Tholen - Ze is ongetwijfeld een van 's lands bekendste bloemenmarketeers en wordt zowel binnen het vak als daarbuiten veel gevolgd. Dat Warja Abrosimova nu Dekker Chrysanten vaarwel zegt is dan ook niet iets wat ongemerkt voorbij kan gaan en hoewel een beetje aandacht haar niet vreemd is, staat ze van de omvang ervan in dit geval zelf een beetje te kijken.
Het plan voor zichzelf te beginnen bestond al langer maar door de uitbraak van de oorlog in Oekraïne en bijkomende reisbeperkingen werd dat op de lange baan geschoven. Het bedrijf Dekker Chrysanten en het werk vindt ze nog steeds prachtig. Van onmin is dan ook geen sprake. Tijd voor iets nieuws en het hebben van meer vrijheid is dusdanig aanlokkelijk, dat de stap nu dan alsnog gezet wordt.
De werkzaamheden zullen straks niet wezenlijk anders zijn dan wat ze tot nog toe altijd met veel passie heeft gedaan, namelijk het zo veel en vaak als mogelijk promoten van "onze" bloemenpracht. Dat deed en doet ze via alle mogelijke social media kanalen (primair via Instagram), alwaar ze met vele duizenden volgers de titel floral influencer draagt, en binnen het vak waar de veredelaars, (op)kwekers en handelsbedrijven haar kennen van bezoeken, beurzen en andere evenementen. "Op pad zijn vind ik het mooiste wat er is en in mijn nieuwe rol als zelfstandig ondernemer wil ik dat ook blijven doen."
Met kwekers tussen de bloemen
Ze zal daarbij primair focussen op het topsegment en de groothandel. "Ik wil ambassadeur zijn van bloemen en planten, in Oost-Europa of waar dan ook in de wereld. Ik kan en wil met iedereen praten, met Russen en Oekraïners, met Aziaten en Amerikanen, of met wie dan ook."
In Oost-Europa kent men Warja als dé ambassadeur van het chrysantenvak, maar ook van ver daarbuiten krijgen kwekers en handelaren aanvragen omdat het algoritme met haar input aan de haal gaat en het product en de producent op plaatsen in de wereld voor het voetlicht brengt die niemand hier nog op het netvlies had. "'Warja, jij bent zo populair', zeggen ze dan tegen mij, maar ik doe gewoon wat ik leuk vind. Ik probeer mezelf te zijn en als dit het resultaat is, dan is dat super."
In haar nieuwe rol zal ze dan ook niet anders doen. Ze wil in de eerste plaatst een ambassadeur zijn van de sierteelt, het product uitlichten, verbinden en vooral veel in contact zijn met de verschillende producenten. "'Als ik langskom word jij rijk", zeg ik wel eens voor de grap, en natuurlijk moeten ze dan lachen. Maar toch is het echt zo, laten zien en vertellen wérkt."
Warja maakte 18 jaar geleden haar entree in de bloemenwereld als accountmanager Oost-Europa bij Royal FloraHolland. Vervolgens werkte ze bij twee verschillende exporteurs, de afgelopen (bijna) 11 jaar was ze marketing manager voor dezelfde regio bij Dekker Chrysanten.
Voor meer informatie:
Dekker Chrysanten
E: [email protected]
www.dekkerchrysanten.com