Tholen - We spraken Joost Petri een jaar of twee terug over de groei en bloei van zijn nog jonge onderneming Starline Flowers, die zich vooral bezighoudt met de import van Italiaanse seizoensbloemen. Houdt men de lijn naar boven nog steeds vast, en is die handel uit Napels en omgeving nog altijd booming?
"De productbeschikbaarheid is groter geworden", weet Joost, "maar dat heeft twee kanten. Het betekent nieuwe kansen, maar het betekent ook dat het voor anderen makkelijker wordt spullen hierheen te halen. Er zijn veel brokers actief die producten van kwekers samenvoegen en soms zelfs op het niveau van 1 Deen aanbieden."
Ongetwijfeld is dit voor sommigen interessant maar, zo kan ook geconstateerd worden, lang niet altijd. "Anders zouden wij ook geen bestaansrecht hebben natuurlijk. Feit is dat onze naamsbekendheid groeit, we steady doorgaan op de ingezette weg en consolideren. En dat doen we redelijk tot goed, zou ik willen zeggen. Ons aandeel Italiaanse handel is in de afgelopen twee jaar verdrie- of misschien wel verviervoudigd."
Groeipijn
Dat is mooi, maar brengt ook logistieke problemen met zich mee. "Je moet meer mensen tevreden houden, zowel aan deze kant als die kant", lacht Joost. "Om die reden zijn we recentelijk binnen de veiling verhuisd naar een grotere box. Daarnaast heeft Wesly, met wie ik het bedrijf begonnen ben, recentelijk besloten iets anders te gaan doen, dus moeten wij als team extra aanpoten."
Band opbouwen
Waar Starline volgens Joost voordeel pakt op de concurrentie, is met de connecties ter plaatse. "Voor zover als mogelijk proberen we onze leveranciers te adviseren aangaande teelt, gradaties en hoeveelheden. Dat is uiteraard niet makkelijk, maar we bouwen een goeie band op en zijn een betrouwbare partner. Langs die weg zijn kwekers ook meer bereid naar jouw vragen en adviezen te luisteren."
Werk aan de winkel
Momenteel zit de handelaar in het staartje van de voorjaarshandel. "Waar januari voor iedereen traditioneel een slechte maand is, is die bij ons erg druk. Nu de Hollandse bloemen los beginnen te komen zakt het bij ons juist weer wat in en de uitdaging is ook nu voldoende handel aan te trekken. Feit is dat we de afgelopen jaren tussen nu en september een rustigere periode beleefden en het is een van onze uitdagingen hier verandering in te brengen."
30% meer
Aan ambitie tenslotte geen gebrek. "We willen een stap groter worden en het aankomende seizoen 30% meer aanvoeren. Tegelijkertijd stijgen ook de kosten; de huur, nieuw personeel en überhaupt alle noodzakelijke uitgaven stijgen. Een groter volume hebben we daarom ook wel nodig. Daarnaast zijn we in allerlei opzichten een groeiende onderneming en zijn we daarom ook veel aan het wikken en wegen waar het aankomt op te maken investeringen. Voornaamste doel is consolideren, bouwen aan onze naamsbekendheid en altijd een strak en degelijk product te garanderen."
Voor meer informatie:
Starline Flowers
Joost Petri
[email protected]
www.starlineflowers.com