Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Hoog tijd dat alle voedingsbedrijven Albert Heijn volgen met uitstootstempel"

Albert Heijn heeft recent aangekondigd de CO2-uitstoot op producten te vermelden. Ceel Elemans van ING geeft in een blog aan dit een stap in de goede richting te vinden. Hij hoop dat meerdere voedingsbedrijven snel volgen. "Het gaat pas het gewenste effect hebben als dit breed wordt toegepast door supermarkten en voedingsindustrie. Hopelijk is dit initiatief daarvoor het startpunt.

Inmiddels liggen er 130 producten in de AH-winkels waarop de uitstoot staat vermeld. Online zijn 1.100 producten voorzien van een uitstootstempel. In verhouding tot het totale AH-productaanbod van meer dan 20.000 is er nog een wereld te winnen.

Het is tijd dat alle supermarkten en voedingsbedrijven de klimaatimpact op producten zetten. Dat helpt om de voedselketen duurzamer te maken.

Eigen motivatie belangrijker dan wet- en regelgeving
Er zijn ongeveer 250 voedselverwerkende en -verhandelende bedrijven in Nederland met meer dan 250 medewerkers in dienst (bron: CBS). Bijna al deze bedrijven zijn verplicht te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid over het jaar 2025 volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

De verplichte duurzaamheidsrapportage houdt ook in dat bedrijven maatregelen moeten nemen om de CO2-uitstoot bij afnemers en toeleveranciers te verminderen. Transparante communicatie helpt daarbij. Zeker wanneer dat gebeurt op basis van eigen overtuiging. Bovendien kunnen (voedings)bedrijven sowieso ook duurzaamheidseisen verwachten van hun afnemers.

Duurzaamheid centraal in bedrijfsstrategie
Ik zie dat veel (CSRD-plichtige) voedingsbedrijven werken aan een duurzaamheidsbeleid. Ook stel ik vast dat zij daarover veel te weinig communiceren en heel beperkt publiceren op hun website. Dat is een gemiste kans.

Bedrijven kunnen de bewustwording van hun afnemers en klanten verhogen door hen mee te nemen in de uitstoot van het product dat zij leveren. Het bieden van transparante en controleerbare informatie helpt meer dan bedrijven die hun milieu- en klimaatdoelen onder druk van maatschappelijke opinie- en aandeelhouders afzwakken. Juist de grote (beursgenoteerde) bedrijven moeten het voortouw blijven nemen. Hopelijk doet het voorbeeld van Albert Heijn snel volgen."

Bron: ING

Publicatiedatum: