Tholen - De Nederlandse kweker vindt in Veiling Rhein-Maas (VRM) een koperspubliek die hij aan onze kant van de grens niet tegenkomt. Tegelijkertijd vinden kopers er een assortiment, dat met name op het gebied van planten wezenlijk anders en misschien wel groter is dan hier. Voor beide partijen toch reden genoeg, zo weten de twee directeuren Cees Hoekstra en Günther Esser, om in Herongen eens een lichtje op te steken.
Enerzijds is Veiling Rhein-Maas een voorbeeld van een geslaagde 'joint venture' tussen twee coöperaties, afkomstig uit verschillende landen en met elk een duidelijk onderscheiden signatuur, waarin het beste van twee werelden, te weten het opgetelde aanbod en klantenbestand, gecombineerd wordt. Anderzijds, zo benadrukken beide heren, heeft de veiling een eigen identiteit waarvan men met name aan de Nederlandse kant van de grens niet altijd op de hoogte is.
Cees Hoekstra en Günther Esser
Deutsche Gärtnerware
Voor kwekers zit de toegevoegde waarde van VRM in de eerste plaats in een levendige klok, waarop niet minder dan 50% van alle transacties geschiedt. De handel van zes van acht klokken komt in de afmijnzaal fysiek voorbij aan een doorgaans volle tribune, die qua samenstelling wezenlijk anders is dan in bijvoorbeeld Naaldwijk of Aalsmeer en grofweg voor 1/3 uit tuincentra, 1/3 uit groothandel, 15% uit bloemisten en een kleine categorie 'diverse' kopers bestaat. De andere helft wordt op afstand (Fernkauf), via klok voorverkoop (UVV) of via de webshop, ingekocht.
Kopers vinden er van hun kant een onderscheidend assortiment, waarin in het voorjaar met name perkgoed en in het najaar producten als calluna en erica de boventoon voeren. Veiling Rhein-Maas is sterk in potplanten, ruim 40% van het aanbod bestaat uit perkgoed en boomkwekerijproducten en nog eens 20% bestaat uit kamerplanten. De resterende 40% is bloemen, dat voor het overgrote deel wel uit Nederland komt, met name uit het Westland/Oostland, het Aalsmeerse of Importlanden. 80% van de handel wordt afgezet in een gebied met een straal van pak 'm beet 150 km rond Herongen.
Voor het Duitse assortiment geldt in zekere zin ook wat voor auto's opgaat: "Deutsche Gärtnerware" oftewel 'Made in Germany' wordt door menig koper gewaardeerd. "Vóór de oprichting van Veiling Rhein-Maas had iedere veiling nog zijn eigen kleur fust", memoreert Cees, die in het verleden o.a. directeur was van Royal FloraHolland Eelde. "Het beige van nu was eigenlijk de kleur van Aalsmeer, maar er waren er ook in verschillende tinten groen en bruin en blauw. Ik weet nog dat het overgaan op één kleur een dingetje was bij kopers in Herongen die per se het Duitse product wilden hebben op hun bedrijf in Aalsmeer en erover klaagden dat zij dit er nu niet meer zo makkelijk uit konden pikken."
Menukaart
Een derde factor die zowel klanten als aanvoerders waarderen is de locatie op de grens en het uitgebreide servicepakket. Enerzijds scheelt het vanuit Rijnsburg of Aalsmeer zo een paar uur rijden en is het Duitse achterland met zijn potentieel 80 miljoen consumenten domweg dichterbij. Daarnaast biedt Veiling Rhein-Maas 'een hele menukaart' aan diensten waaronder verdichten en ompakken, het regelen van de logistiek rondom ladingdragers of de mogelijkheid voor één of enkele dagen een dock te huren. Daarnaast is er geen partij in de wereld die goederenstromen in zowel Deense karren als stapelwagens in dergelijke aantallen – in deze moederdagweek tot maar liefst ruim 12.000 karren per dag – verwerkt.
Twee uitdagingen
Niet voor niets dat het klantenbestand groeit en de grote handelshuizen in de rij staan voor huurruimte. Daarmee komen we op een van de twee grote uitdagingen waarvoor de operatie zich geplaatst weet, te weten een chronisch ruimtegebrek. Middels herinrichting en het doorlopend testen en implementeren van slimme logistieke oplossingen wordt verlichting gezocht, maar de enige echte oplossing zit hem in extra meters. Momenteel beschikt VRM over zo'n 200.000 vierkante meter vloeroppervlak, 50.000 erbij is gewenst maar dringend zou 20.000 of zelfs 'slechts' 10.000 al een uitkomst zijn.
De oplossing is bijbouwen – dit is er op termijn, met een beetje investeren en bestuurlijke daadkracht, te realiseren. Het personeelstekort daarentegen is van abstracter en ongrijpbaarder aard. Veiling Rhein-Maas draait op 350 vaste medewerkers en nog eens zoveel uitzendkrachten, en op beide vlakken dreigen tekorten. "De eerste groep vergrijst en wij zijn op zoek naar gemotiveerde vakmensen", vertelt de voormalige Landgard-Manager Günther. "Voor wat betreft de mensen op de vloer geldt dat deze steeds moeilijker te vinden zijn en we moeten concurreren met allerlei andere sectoren, waaronder in het bijzonder het in rap tempo 'verdozende' Venlo."
Blik vooruit
Maar ook hier zijn oplossingen voor te vinden. Allicht gaan de voorspellende mogelijkheden van AI uitkomst bieden, zodat vandaag geanticipeerd kan worden op de logistieke vraag van morgen, of kan product al enige uren voor aankomst geveild worden zodat de handling efficiënter wordt. Tegelijkertijd is er de afgelopen jaren al veel gebeurd. Veiling Rhein-Maas surft bijvoorbeeld mee op de voordelen van Floriday en alle mogelijk service-units (gebouwen, utiliteiten, IT, etc.) van Landgard, zo werd 2023 een gezamenlijk Logistieke Middelen Centrum (LMC) geopend, waardoor Veiling Rhein-Maas en Landgard krachten bundelen en groei mogelijk maken.
Klik hier voor meer informatie over Veiling Rhein-Maas