Tholen - De Nederlandse bloemen gaan de wereld over en het bosje rozen dat de consument waar ook ter wereld afrekent, komt in veel gevallen uit Europa, Afrika of Zuid-Amerika. Een markt waar stiekem ook heel veel bloemen geproduceerd worden, maar waarvan de rest van de wereld maar weinig zie, is China. "Het potentieel is groot en in met name het Midden-Oosten zien wij veel kansen."
We spraken Bob van Vianen en Robin de Vos van Holex Flowers eerder dit jaar op de Hortex in Vietnam. De exporteur heeft sinds jaar en dag een verkoopkantoor en distributiecentrum in Shanghai en probeert nu ook in Yunnan, waar het overgrote deel van de Chinese bloemenproductie en -handel plaatsvindt, vaste voet aan de grond te krijgen. "Een groot voordeel van de Chinese markt is dat verschillende producten, die op bepaalde momenten in het jaar in Nederland minder of zelfs helemaal niet beschikbaar zijn, hier overvloedig geproduceerd worden. Omdat we vanuit het Midden-Oosten een steady vraag zien, hopen we daar op deze manier beter op in te kunnen spelen."
Jim Schoneveld en Robin de Vos, Holex Flowers
In de kinderschoenen
De Chinese productie is voornamelijk gericht op de binnenlandse markt, export is er maar weinig. Voor wat betreft het Midden-Oosten is er bijna geen handel. Er zijn wekelijks 3 keer directe vluchten vanuit Kunming naar Dubai. Vanuit andere Chinese steden kunnen wij ook klanten in Saudi-Arabië, Qatar en andere landen in het Midden-Oosten bereiken. Verder is er een aantal Chinese bedrijven die vanuit het Midden-Oosten daar lijnen probeert op te zetten.
Je kunt dus stellen dat deze handel tot nog toe niet echt van de grond is gekomen. Dat heeft, behalve misschien met een stukje mentaliteit, ook met andere factoren te maken. "De voornaamste is kwaliteit. Omdat men niet op export gefocust is, blijft men vasthouden aan traditionele soortjes en praktijken. In de lelies bijvoorbeeld worden bollen voortdurend hergebruikt, terwijl dat in Nederland not done is, en houdt men vast aan één specifieke soort, dat nu eenmaal bijzonder hard is en daarom met honderden tegelijk in dozen gepropt kan worden."
Vertrouwen winnen
Holex wil die kwaliteit naar een hoger plan tillen. "In Nederland gaat alles in gradaties. Dat wil zeggen, iedere steel heeft een lengte, een gewicht en eventueel een x aantal knoppen. In China gaat het per kilo. Je koopt een baal en verder zoek je het maar uit. Je weet dus nooit wat je koopt en om hier een vertaalslag in te maken, om te zorgen dat er standaarden en vergelijkbare criteria komen en om die Chinese kweker hierin mee te krijgen, dat is de grote uitdaging."
Grote drukte op de klok in Dounan, China
Een eerste en essentiële stap, zo weten Bob en Robin, is het winnen van vertrouwen. "Sinds een jaar of wat voeren we de slagzin 'Connecting Continents' en dat is niet voor niets. We zijn op alle markten aanwezig, we doen overal in de wereld zaken en we zijn een grote en betrouwbare speler. Als we een kweker kunnen overtuigen dat we iets kunnen met zijn product als deze aan bepaalde kwaliteitsstandaarden voldoet, dan kan er een win-win ontstaan. Maar dat is niet makkelijk. De typische Chinees wil nú geld verdienen, en als hij de hele batch nú voor 1000 euro kan verkopen of twee uur later voor 1100 aan drie verschillende afnemers, dan kiest hij meestal voor dat eerste. Die mentaliteit is bovendien ingegeven door de lage waardering voor het product: Chinese bloemen moeten vooral goedkoop zijn. Dat moet echt anders."
Pionieren
En het kan ook anders, want in principe zijn alle ingrediënten aanwezig om slagen te maken. Weliswaar vindt het leeuwendeel van de productie plaats in plastic tunnels, maar qua klimaat en geografie heeft het land alles in huis. Rondom Kunming, dat ligt op zo'n 1900 meter, vindt veel productie plaats, maar ook meer in het noordoosten van de provincie (zo'n 700 kilometer daarvandaan), in Lijiang, dat met 2400 meter nog een stuk hoger ligt, zitten veel kwekers. Nog weer verder gaat het zelfs naar de 2700 en 2800 meter en ook daar is productie; én dan heb je nog andere streken, zoals Guangzhou en het eiland Hainan, waar ook een divers assortiment te vinden is.
Samenvattend is er veel mogelijk en het is o.a. aan deze mannen om er een succes van te maken. "Ons doel is uiteindelijk over het hele jaar een stabiele business op te zetten en we zijn nu aan het kijken of dat kans van slagen heeft. Hiertoe moeten we veel testen en data verzamelen en in de komende maanden hopen we met meer concrete resultaten te komen. Misschien is het kansloos, dat zou ook kunnen, of hebben we meer tijd nodig, maar de vraag is er en het product in principe ook. In die zin hoeven wij alleen de eindjes aan elkaar te knopen."
Holex neemt deel aan de IPM Beijing van 23-25 Mei a.s, in stand W1A046.
Voor meer informatie:
Robin de Vos
GM Holex Kunming
[email protected]
Bob van Vianen
Sales manager Holex Flower BV
[email protected]