Tholen - Celosia, met zijn kleurrijke verschijning, is een minder bekend, maar snelgroeiend product op de markt. Om hun positie sterker te maken werken Nederlandse Celosia kwekers samen met Royal Flora Holland en veredelaar Evanthia om hun product onder de aandacht te brengen. Deze samenwerking en de bijbehorende campagne gaat onder de naam 'Crazy About Celosia', www.crazyaboutcelosia.com. Een van de kwekers is Gert-Jan Klop van Kwekerij de Molenkamp, die inmiddels zo'n 8 jaar Celosia teelt.
Ontwikkelingen
"Tien jaar geleden was het gewas minder ver ontwikkeld op het gebied van houdbaarheid en kwetsbaarheid. En het was, zoals ik al zei, een vrij onbekend product, zeker voor de consument. Binnen de handel is het inmiddels een redelijk bekend product, maar het blijft een exclusieve bloem," vertelt Gert-Jan.
"Hier gaat het product goed op 13 uur donker en 11 uur licht. Je moet dus spelen met je verduistering in de hete maanden, maar je kunt er daarentegen goed voor zorgen dat je ook in de donkere maanden al Celosia kunt telen." Er is veel kennis nodig voor de Celosiateelt, want het is geen eenvoudige teelt, vertelt hij. "Het kost veel tijd en energie, maar in de zomer is het zo goed als energieneutraal te telen."
Duurzaamheid
En zoals duurzaamheid en biologisch producten steeds belangrijker worden, is het in de Celosiateelt niet anders. "We zetten vol in op biologische teelt en zullen alleen chemisch bij springen, mochten we zien dat het de verkeerde kant uit dreigt te gaan met een beestje of een ziekte. Zo hebben we vorig jaar ook hybride belichting opgehangen in de kas en de plannen om full-LED te gaan liggen al klaar. We moeten alleen nog een beetje sparen," lacht Gert-Jan. Daarbij is het een intensieve teelt die extra ruimte in de kas nodig heeft en kunde vraagt van de kweker. Het gewas heeft de ruimte nodig en daarom zijn er relatief weinig bloemen per m². Met kosten die constant stijgen is het een uitdaging voor de kweker, want ze kunnen deze verspreiden over minder stelen. "Het is een uitdaging, maar tegelijkertijd is dat ook het spel. We zetten onze prijzen het jaar van te voren al vast. We doen zeker 60% directe verkoop en maximaal 40% gaat naar de klok. We zijn hier, als het gaat om de Celosiatelers, vooruitstrevend in."
Samenwerking
"Voor onze Celosia's werken we ook graag samen met Evanthia. Evanthia is de marktleider in Celosia, ze hebben ongeveer 90% van de markt in handen en kunnen ons met een uitgebreid assortiment voorzien van een breed kleurenpallet," vertelt Gert-Jan. Op dit moment hebben ze zes kleuren jaarrond beschikbaar, zodat ze de kopers altijd iets kunnen aanbieden. Als enige in Nederland teelt Kwekerij Molenkamp het soort Ziva, een aantrekkelijke roze keur uit de Act-serie, die een mooie toevoeging is aan hun assortiment en een goede marktpositie biedt.
Binnen- en buitenland
Kwekerij de Molenkamp levert door heel West-Europa, maar Engeland blijft de grootste afzetmarkt voor hen. De aanvoer vanuit Nederland is van april tot december. Vanuit Spanje en Italië, waar wat kleinere aantallen aanvoer vandaan komen, is de leveringsperiode iets langer. De aanvoer blijft het grootste vanuit Nederland zelf, de aantallen vanuit Italië, Spanje en Kenia gaan voornamelijk naar de lokale markt.
Voor meer informatie:
Kwekerij de Molenkamp
https://crazyaboutcelosia.com/
[email protected]