Tijdens het onlangs gehouden NIMA Sierteelt Event was de centrale vraag: "To brand or not to brand?" De ruim 130 sierteelt marketeers kregen hiervoor diverse inzichten en mooie praktijkvoorbeelden van Fred van der Hoeven (Royal Flora Holland), Ruud Boer (Merk-Expert BV) en Mattijs Bodegom (Koppert).
De vraag of het nuttig is om een merk te ontwikkelen geldt echter niet alleen in de sierteelt, maar ook in de AGF-markt. In de tuinbouwsector kunnen we meerdere soorten merken onderscheiden, zoals werkgeversmerk, geregistreerde ras- of productnaam, handelslabel, handels (B2B) merk en consumentenmerk. Voor alle soorten gelden de drie criteria om succesvol te kunnen zijn: is het merk én relevant én onderscheidend én geloofwaardig?
De zichtbaarheid van het merk tijdens de distributieketen is daarbij een belangrijk aspect. Als de bloemenhoes verdwijnt bij de groothandel, zal de bloemist en consument het merk nooit zien. Hetzelfde geldt voor de tomaten- en aardbeiendoos voor private labels in de supermarkt. Ruud Boer: "Investeren in een consumentenmerk is in de tuinbouw dus meestal niet rendabel, maar voorkeur creëren vanuit een sterk handelsmerk daarentegen wel. Ook de branding van het bedrijf, het werkgeversmerk, is van groot belang om de juiste mensen te behouden en vacatures te vervullen."
Voor meer informatie:
Ruud Boer
Merk Expert
Tel.: +31 (0)6 51 432 904
[email protected]
www.merk-expert.nl