Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vertegenwoordiger van veredelaars promoot planten van over de hele wereld

"Wij zijn een bedrijf dat veredelaars vertegenwoordigt", zegt Justin Wisniewski, General Manager van Must Have Perennials. In dit artikel vertellen hij en Kris Smith, Marketing Manager, wat het betekent om een wereldwijd netwerk van veredelaars te vertegenwoordigen. Ook geven ze inzicht in de manier waarop bepaalde trends en ontwikkelingen het domein van de veredeling beïnvloeden. Bovendien kondigen ze de introductie van nieuwe rassen en een nieuw merk aan.

Een erfenis voortzetten
De wortels van Must Have Perennials liggen in het voormalige Blooms of Bressingham. Dat is een vertegenwoordigingsbureau van veredelaars dat al meer dan 25 jaar vaste planten introduceert. Begin jaren 2000 werd dit bedrijf overgenomen door Aris Horticulture wat leidde tot de oprichting van Must Have Perennials.

Justin vertelt over de belangrijkste activiteiten van Must Have Perennials en de manier waarop het bedrijf zich heeft ontwikkeld: "We zetten de tradities voort die begonnen met Blooms of Bressingham. We doen zelf geen actieve veredeling, maar bedienen ons netwerk van veredelaars en richten ons op vaste planten. Hiervoor zetten we toeleveringsketens van telers en licentiehouders op en onderwerpen we rassen aan strenge plantproeven zodat ze klaar zijn voor de commerciële markt. Bovendien werken we samen met Royalty Administration International om royalty's te innen en acties te ondernemen om illegale vermeerdering te voorkomen. Allemaal in een poging om ervoor te zorgen dat veredelaars krijgen wat ze verdienen.

In de loop der jaren is Must Have Perennials gegroeid en heeft nu een wereldwijd bereik dankzij onze partners in veredeling, weefselkweek en bewortelingsstations. Enkele van onze belangrijkste partners zijn AllPlant, Walter Blom Plants, R&S Tissue Culture, Denis Plants, Vitroflora, Alkemade en Darwin Perennials. Het merendeel van onze activiteiten vindt plaats in Europa, ook al zijn we gevestigd in de VS. Onlangs hebben we ons uitgebreid buiten de vaste planten. Maar vaste planten blijven onze kracht."


Justin Wisniewski met Al Mueller van Emerald Coast Telers

Introductie nieuwe rassen
Zoals gezegd is het trekken van planten door tuinprestaties en kweekproeven één van de belangrijkste taken van het team van Must Have Perennials. De Must Have Perennials variëteiten worden in universitaire proeven en botanische tuinen geëvalueerd in de privétuinen van het bedrijf. Justin benadrukt dat de prestaties van de planten in verschillende klimaten een belangrijke factor is die tijdens de proeven wordt geëvalueerd. Justin: "Winterhard in Nederland is niet hetzelfde als winterhard in de VS. Om rekening te houden met die verschillende klimaten sturen we onze planten naar al onze partners voor feedback over hun prestaties. We sturen bijvoorbeeld al onze koude rassen naar Minnesota."

Eerder introduceerde het bedrijf al rassen als Buddleja 'Butterfly Gold', Geranium 'Hexum Velvet', Heliopsis 'Oriole Variegata' en Echinacea 'Lovely Lolly'. Ook dit jaar zijn ze van plan om nieuwe variëteiten te introduceren. Justin: "Het is nu een spannende tijd voor ons en onze partners om nieuwe variëteiten op de markt te brengen. Enkele van de nieuwe variëteiten die we in 2025 zullen introduceren zijn Aconitum arendsii 'Pershore Abbey', Lavandula Purple Rain Adventure en Sedum Key of Heaven." Kris: "We denken dat de Purple Rain Adventure, een lavendel, erg populair kan worden. Vooral in hanging baskets. We willen heel graag iets anders op de markt brengen."

Met de klok mee: Buddleja 'Butterfly Gold', Echinacea 'Lovely Loly', Heliopsis 'Oriole Variegata' en Geranium 'Hexam Velvet'.

Inspelen op trends
Justin wijst erop dat Must Have Perennials bij de introductie van nieuwe variëteiten probeert in te spelen op de laatste trends en ontwikkelingen in de markt: "Eén van de belangrijkste markttrends in Europa is de veenvrije trend. Wij zorgen ervoor dat onze variëteiten werken in het groeimedium waar de markt naartoe beweegt. We denken dat deze trend ook in de VS groot zal worden. Interessant genoeg zien we dat mensen in Europa meer geïnteresseerd zijn in vernalisatie en stabiele wortelsystemen dan in de VS."

"We kijken ook naar consumententrends. In Europa zijn containers en gemengde beplanting bijvoorbeeld erg populair omdat huizen in Europa kleiner zijn dan in de VS. Daar zijn we ons erg bewust van. Een voorbeeld hiervan is onze Helleborus Rockies-serie. Voor deze serie werkten we met een container om aan deze Europese trend te voldoen. We wilden ervoor zorgen dat deze serie divers gebruikt kon worden. Niet alles werkt overal en we willen dat de eindgebruiker zich waar ook ter wereld zeker en succesvol voelt met zijn planten."


Een impressie van de Helleborus Rockies-serie

"Een grote uitdaging waar we rekening mee moeten houden bij het introduceren van nieuwe variëteiten is klimaatverandering," voegt Justin toe. "We zien een groeiende vraag naar planten met een hoge droogte- en hittetolerantie. De nieuwe variëteiten van onze veredelaars moeten tegen een stootje kunnen. In dit opzicht kijken we ook naar het aanpassingsvermogen en de uniekheid van planten. Bovendien merken we dat er steeds meer aandacht is voor inheemse planten. We houden daar rekening mee en proberen meestal door de introductie van hybride cultivars een gezonde middenweg te vinden om aan deze behoeften te voldoen."

Kris benadrukt dat de perceptie van planten door consumenten ook aan het veranderen is: "Planten worden steeds meer gezien als designelementen die geïntegreerd kunnen worden in muren en daken in een ruimte. Deze ontwikkeling zal leiden tot interessantere planten. Daarnaast hebben consumenten meer aandacht voor de manier waarop planten een positieve invloed kunnen hebben op psychologisch welzijn en op het samenbrengen van individuen en gemeenschappen. Deze ontwikkelingen willen we verder onderzoeken. We zijn benieuwd wat er de komende jaren op ons afkomt."

Wat is de volgende stap?
Om up-to-date te blijven en de relaties met hun partners te onderhouden neemt Must Have Perennials deel aan verschillende beurzen zoals de Cultivate in juli. Justin legt uit waarom hij deze evenementen waardevol vindt: "Voor ons gaat het om het voortzetten en onderhouden van relaties met onze partners. Ik zal ook twee Cultivate Sessions presenteren: Insights for Northeastern US Perennial Telers' en 'Review of Perennial Trials Across the US'. De laatste zal tot op zekere hoogte gaan over klimaatverandering. Misschien is 60% van de VS dit jaar van zone veranderd. Dat betekent dat we variëteiten kunnen kweken die normaal gesproken in de winter zouden zijn afgestorven. Voor sommige telers is het spannend dat ze een nieuw soort ras kunnen telen, maar het is ook eng. In ons vak leveren deze uitdagingen ons waardevolle informatie op over ongunstige omstandigheden en hoe planten zich gedragen.

Via evenementen zoals beurzen willen we er ook voor zorgen dat onze veredelaars, meestal kleine, onafhankelijke bedrijven, een goede distributie hebben. Deze bedrijven worden namelijk uitgedaagd door de voortdurende opkomst van grote veredelingsbedrijven die snellere en grotere volumes kunnen leveren. Nu gentechnologie steeds meer ingang vindt in de VS willen we de kleinere veredelaars ondersteunen die zich nog steeds bezighouden met traditionele veredeling."

Op Cultivate geeft Must Have Perennials een voorproefje van hun nieuwe merk. Kris: "Door de groeiende relaties met veredelaars, telers en distributeurs en de toegenomen belangstelling voor nieuwe planten staan we op het punt om later dit jaar een nieuw merk te lanceren. Dit merk is gericht op educatie en omvat 70 nieuwe variëteiten."

Voor meer informatie:
Must Have Perennials
www.musthaveperennials.com

Publicatiedatum: