Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Muller Bloemzaden

"Inmiddels hebben we wel 4000 variëteiten in ons assortiment"

Tholen - Wie bij Muller Bloemzaden in Lisse binnenstapt, zou niet verwachten dat er zo'n 4000 verschillende soorten bloemen- en plantenzaden liggen opgeslagen achter het kantoorpand in een geconditioneerde bewaarcel, klaar voor de verkoop. Wim Zandwijk, directeur en onafhankelijk agent van grote wereldspelers in de zadenhandel, staat sinds 2016 met veel plezier aan het roer van het bedrijf: "De afgelopen jaren zijn we als bedrijf ook zeker gegroeid; zo hebben we inmiddels wel 4000 variëteiten in ons assortiment en vliegen onze zaden de hele wereld over, naar klanten in ongeveer 60 verschillende landen." Een team van 15 mensen maakt dit alles mogelijk.


Wim Zandwijk, Muller Bloemzaden

Groot assortiment
"Door ons brede assortiment weten klanten ons zeker te vinden," vertelt Wim, "we kunnen een compleet pakket aanbieden aan klanten, zonder dat we er belang bij hebben. Het geeft klanten zekerheid, of ze nu maar 250 zaden van één variëteit nodig hebben, of vele miljoenen zaden van meerdere variëteiten. Veel agenten zijn toch niet compleet onafhankelijk, want vaak hebben ze eigen genetica die ze de markt in willen brengen. Klanten weten wat ze bij ons kunnen verwachten, en die zekerheid is belangrijk." Daarnaast moeten klanten geen luxe verpakkingen verwachten bij Muller Bloemzaden. "Voor ons is het belangrijk dat de kwaliteit van onze zaden uitstekend is, en dat de klant krijgt wat deze verwacht. De verpakking mag dan wel basic zijn, de inhoud is dat zeker niet."

Vakkennis
Voor Wim is een nauwe samenwerking met leveranciers, kwekers en andere belanghebbenden erg belangrijk: "Wij moeten constant op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in de markt zodat we er scherp in blijven staan. Daarom gaan we veel beurzen, bedrijfspresentaties en ook de Flower Trials af. Over een maand bijvoorbeeld zijn we in Salzburg waar we gaan kijken bij de proefvelden van Fleuroselect. We zien onszelf als voorloper en voorloper zijn betekent veel oriënteren op onze producten." Maar oriëntatie gaat verder dan dat voor Wim en zijn bedrijf: "Er komt heel veel kijken bij het leveren van zaden. Zo hebben we dit jaar veel te maken gehad met extreme weersomstandigheden, zijn er strengere regels omtrent het gebruik van middelen en is er momenteel ook veel valse meeldauw in de gewassen door het koude en natte voorjaar. Deze feedback uit het veld, maar ook de communicatie met leveranciers is daarom belangrijk, want wij willen wel de kwekers op een goede manier helpen en adviseren. Het blijft advies, maar we kunnen daarmee wel kijken wat populair is en wat een kweker het beste kan kweken voor de consument die sierwaarde wil, en tegelijkertijd kijkend naar de kwaliteit van zaad."

Ontwikkelingen
Er zijn ook veel ontwikkelingen zichtbaar in de markt, waar Wim bovenop zit. "Het is een lastig voorjaar geweest voor alle kwekers, groot en klein. Veel kleine kwekers maken nu de keuze om bijzondere bloemen te gaan kweken, zoals delphiniums, amaranthus, helichrysum en digitalis. Deze bloemen worden heel veel gebruikt voor boeketten. Ook de vraag naar zonnebloemen blijft groot. De Vincent's Choice Summer DMR van Sakata is een nieuw type zonnebloem die in Nederland goed aanslaat. Hij groeit snel en is meeldauw resistent. Ook de Double Sunking en Bicolor zijn bijzondere soorten zonnebloemen waar zeker een markt voor is." Wim vertelt verder: "Ook de Callistephus (Aster) chinensis AZUMI XL, een grotere bloem die iets wegheeft van een chrysant, is een mooie nieuwe ontwikkeling in de bloemenwereld die veel chrysanttelers nu uitproberen. Er wordt momenteel binnen kwekerijen - niet alleen in Nederland, maar in heel Europa - überhaupt veel uitgezocht en uitgeprobeerd. Er is veel vakmanschap hoe ze van een zaadje op de beste manier bloemen kunnen produceren en veel kwekerijen zijn zich meer bewust van de afzetmarkt. Ze willen produceren waar de lokale afzetmarkt behoefte aan heeft."

Samenwerken voor de toekomst
"Om te kunnen produceren waar de lokale markt behoefte aan heeft, is samenwerking van groot belang," legt Wim uit: "uiteindelijk heeft iedereen baat bij een goede samenwerking in de keten, van producent tot consument. Doordat wij weten waar vraag naar is, kunnen wij de kwekers advies geven, leveren wat de kweker nodig heeft en kan de kweker ook daadwerkelijk gericht produceren wat hij ook zal afzetten." Niet alleen naar buiten toe is samenwerken belangrijk voor Wim, want sinds een tijdje werkt ook zijn zoon Stephan samen met hem in het bedrijf aan een succesvolle toekomst. En waar is de toekomst voor Muller Bloemzaden? Volgens Wim blijft Europa de grootste markt. "Wellicht dat er ook wel een verplaatsing komt richting Afrikaanse landen. Hoe dan ook willen we er voor alle kwekers zijn en hen het beste kunnen aanbieden."

Voor meer informatie:
Wim Zandwijk
Muller Bloemzaden BV
Vennestraat 52C
2161 LE Lisse
+31 (0)252 410 744
[email protected]
www.mullerseeds.com