Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sjaak Melissant: “Met eigen schepen, reefercontainers en lokale vertegenwoordigingen totaalpakket in huis”

WEC Lines zet eerste stappen in AGF-markt

Tholen - Met de ingebruikname van een vijftigtal 45 ft reefercontainers betrad shortsea-rederij WEC Lines dit jaar voor het eerst de koelcontainermarkt. "De nadruk lag binnen ons bedrijf altijd op de droge lading van onder meer supermarktgerelateerde producten, maar ook zware vrachten als koffiebonen en thee. Maar met deze nieuwe dienst kunnen we ook de AGF-sector van onze logistieke diensten voorzien", vertelt Sjaak Melissant.

Voor de general manager die eerder bij Visbeen Transport en Coolboxx werkzaam was, voelt de terugkeer in de AGF-sector als een warm bad. "Zo heb ik de Fruit Logistica de afgelopen jaren echt gemist. Ik zie er weer naar uit om daar namens WEC Lines mijn steentje aan bij te dragen."

"WEC Lines is vijftig jaar terug gestart en is van origine echt gericht op Oost-Afrika. De laatste jaren is de focus verbreed naar het Mediterrane gebied en zijn onder meer Portugal, Spanje, de Canarische Eilanden en Marokko er als belangrijke bestemmingen bijgekomen", vertelt Sjaak. "Zo bieden we AGF-importeurs een rechtstreekse dienst aan tussen Agadir met Portugal, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Deze dienst biedt verdere verbindingen naar Nederland, Frankrijk en België waarmee onder meer de Marokkaanse tomaten en mandarijnen hun weg naar de Europese supermarkten vinden. Daarbij werken we intermodaal, zo hebben we in Moerdijk ook een spoorverbinding naar onder meer Polen en binnenvaartverbindingen naar Duitsland."

"Hoewel de markt van temperatuurgecontroleerd transport nieuw is voor WEC Lines, hebben we intern wel veel kennis van reefers. Voordeel is dat we onze klanten nu een breder scala aan kunnen bieden. Tot voorkort hadden klanten bepaalde periodes in het jaar reefers nodig, maar die konden ze niet bij ons boeken. Daar kunnen we nu in voorzien. De nieuwe 45ft koelcontainers zijn allemaal uitgerust met een ultramodern (elektrisch) koelsysteem om de temperatuur nauwkeurig binnen een bereik van -30ºC tot +30ºC te houden, zodat de integriteit van temperatuurgevoelige of beperkt houdbare lading tijdens het hele transportproces wordt gewaarborgd. We wilden beslagen ten ijs komen en hebben gelijk goed ingezet op track-en-trace. Je krijgt namelijk vaak maar één kans om je te bewijzen en die moet je goed benutten", aldus Sjaak. Inmiddels heeft WEC Lines ook al een tweede set reefers in bestelling dankzij de grote vraag vanuit haar klanten.

De vloot van WEC Lines bestaat uit een veertiental schepen, waarvan er elf in eigendom zijn, aangevuld met drie vaste charters. "Daarmee bedienen we alle havens van Marokko tot de Canarische Eilanden. Recent hebben we de dienst Bilbao - Dublin - Liverpool aan onze vaste vaarroutes toegevoegd", vertelt Sjaak. Voor het transport naar Oost-Afrika 'lift' WEC Lines mee op de vaste diensten van moederorganisatie MSC met de eigen WEC-containers aan boord. "Met onze eigen schepen, eigen containers en lokale vertegenwoordigingen in maar liefst 17 landen hebben we alles in eigen huis om de klanten te ontzorgen. Zo hebben we ook kantoren in Egypte en Kenia, daar zie ik onder meer nog veel potentie in het reefertransport voor de sierteelt."

"We komen uit een moeilijke markt, omdat de volumes overal wat minder groot zijn. De kosten in de markt zijn flink gestegen, alleen is de transportprijs in feite niet meegestegen en eerder wat teruggelopen. Maar we zien nu wel positieve signalen dat de markt weer aantrekt. Zo verloopt het koeltransport van Engeland naar Spanje vanaf het begin af aan goed. Bij het koeltransport naar Nederland blijft het voor ons pionieren. We hebben nu eenmaal veel concurrentie van het wegvervoer en die prijzen gaan gedurende het jaar alle kanten op. Wij als intermodale aanbieder hanteren een jaarronde prijs, die veel constanter is, in sommige periodes is dat kostentechnisch wat minder interessant. Toch ben ik ervan overtuigd dat we met deze stabiele routes een mooi alternatief bieden voor het wegtransport", vertelt Sjaak.

Voor meer informatie:
Sjaak Melissant
WEC Lines
Tel: +31 10 4 913 306
[email protected]
www.weclines.com/