Startup Daily Flowers plaatst na een pilot van twee jaar met 15 bloemenautomaten en een pop-up boetiek, nog eens 100 nieuwe vending machines verspreid door heel Nederland. Ook opent Daily Flowers een winkel in Amsterdam met dagelijks wisselende boeketten in cadeautasjes, fel gekleurde zijden bloemen en luxe interieuraccessoires. Voor ondernemers en jeugdvrienden Carlo van Noortwijk, Kevin van Hilst en Yvar Achterberg een droom die uitkomt.
Carlo van Noortwijk, Kevin van Hilst en Yvar Achterberg voor hun nieuwe winkel op het Gelderlandplein in Amsterdam. Foto: Raoul van Hilst
Ontstaan en idee
Het idee voor Daily Flowers ontstond tijdens de studietijd van Carlo van Noortwijk (25) aan business universiteit Nyenrode. Wanneer hij 's avonds voor een dinertje verlegen zat om een bos bloemen, pinde hij na sluitingstijd een boeket bij een bloemenhandelaar in Aalsmeer. Ondanks het gemak, kon de uitvoering volgens hem beter. Met studievrienden Kevin van Hilst (26) en Yvar Achterberg (26), met wie hij op dat moment ook al samenwerkt bij de conciërgeservice van het Amstel Hotel, schrijft hij een businessplan voor luxe bloemenautomaten op locaties waar veel mensen passeren. Alle drie hebben ze zin in het ondernemersavontuur.
Succesvolle samenwerking
Als de plannen serieus vorm krijgen, contacteert Carlo een zakenman in Londen die luxe bloemenautomaten ontwikkelt en besluit hij om deze naar Nederland te halen. Via zijn netwerk legt hij contact met beheerders van grote winkelcentra en vindt financiers. Het Amsterdamse Gelderlandplein is zo enthousiast, dat de jongens gelijk een pilot store krijgen aangeboden en later nog een pop-up boetiek met botanische planten. Kevin, die kennis heeft van online ondernemen, kent de bloemenbranche goed via zijn vader die op Bloemenveiling Aalsmeer werkte. Hij blinkt uit in boeketten steken en brengt veel creativiteit mee. Yvar, met zijn bachelor degrees in bedrijfskunde en rechten, regelt de inkoop en administratie. Deze samenwerking leidt tot een succesvolle start. Al snel hebben ze 10 man personeel in dienst en rijden er drie eigen transportwagens rond.
Groei en uitbreiding
De bloemenautomaten worden strategisch geplaatst op drukbezochte locaties zoals winkelcentra, hotels, tankstations langs de snelweg en treinstations. De eerste werd geplaatst op Hoog Catharijne in Utrecht, een plek waar dagelijks duizenden mensen passeren van en naar het station, ook als de winkels al lang dicht zijn. Yvar Achterberg: "De automaten zijn een belevenis op zich, met telkens wisselend aanbod, variërend van kleine tot grote boeketten in elegante draagtasjes om direct cadeau te geven. Hardlopers zijn de speciaal geprepareerde rozen die drie jaar lang houdbaar zijn, gepresenteerd als enkel stuk in een plexiglas kubus of gestoken als bos in een hoedendoos. Teddyberen zijn er ook, voor een geboorte of kinderfeestje."
Slimme software levert gebruikersinformatie op
De nieuwe machines, die Daily Flowers zelf heeft laten ontwikkelen op basis van de eerste 15 prototypes, zijn uitgerust met slimme software die veel relevante gebruikersinformatie oplevert. Via een groot kleuren touchscreen kiest de klant zijn gift, rekent af en maakt dan een van de 24 gekoelde en verlichte vakjes open om de aankoop eruit te halen. De software regelt dynamic pricing: naarmate de boeketten langer in de vending machine staan, zakt de aanschafprijs. Dit doet Daily Flowers om verspilling te voorkomen.
Extra service voor bezoekers van winkelcentra
De automaten zijn ook ideaal voor bedrijven om extra service te bieden aan bezoekers. Daily Flowers biedt hulp op afstand indien nodig en vult de automaten om de dag zelf bij. Reden waarom ook de Kalver Passage in Amsterdam, Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam, City Plaza in Nieuwegein en bijvoorbeeld Esso Vrijeban in Delft, Station Sloterdijk in Amsterdam en het Marriott Hotel snel tot plaatsing overgingen. Kevin van Hilst: "Daily Flowers speelt in op de behoefte van de moderne consument die altijd snel en kwalitatief wil kunnen winkelen."
Opschalen locaties en uitrol over Nederland
Carlo van Noortwijk: "Na de positieve reacties en het succes van onze pilot wisten we dat het tijd was om op te schalen. We willen de creativiteit en service van bloemen naar een hoger niveau tillen." Om de groei te bespoedigen op high traffic locaties werkt Daily Flowers samen met vastgoedontwikkelaars zoals CBRE, Kroonenberg Groep en Unibail-Rodamco, die de beste locaties identificeren om de vending machines verder uit te rollen. In 2025 moet er in Nederland algehele dekking zijn. De pilot store op het Gelderlandplein loopt van begin af aan zo goed, dat deze is verruild voor een grotere flagship store, die op 19 juni jl. officieel werd geopend.
Drie verkoopkanalen
Daily Flowers richt zich op drie belangrijke verkoopkanalen, de automaten, de webshop en de winkel, samen goed voor een omzet dit jaar van circa 1 miljoen euro. Voor bedrijven is het mogelijk om een abonnement af te sluiten, zodat er iedere week een gevulde vaas op de balie staat, of complete hotellobby's of kantoorentrees worden ingericht met bloemen, inclusief onderhoud. Voor thuis wordt passend interieuradvies gegeven, met bijzondere arrangementen van verse of zijden bloemen.
Kevin van Hilst: "Wie vaak reist, is beter af met zijden bloemen. Bovendien is het duurzamer. Tegenwoordig zijn ze bijna niet van echt te onderscheiden. Met één center piece, waarin je zo nu en dan een tak vervangt om met het seizoen mee te gaan, creëer je al een geweldige look en feel in je interieur. Afgetopt met de prachtige accessoires van o.a. het Franse Assouline en het Nederlandse Pols Potten is je huis helemaal af."
Voor meer informatie:
Daily Flowers
www.dailyflowers.nl