Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob van der Helm van Royal Van Zanten over de FlowerTrials:

"Bezoekers vragen alleen naar wat er nieuw is"

De 20e editie van de FlowerTrials was volgens Royal van Zanten een groot succes. Negenenvijftig bedrijven namen deel aan de beurs en het evenement trok duizenden bezoekers. "In de loop der tijd is de FlowerTrials uitgegroeid tot één van de belangrijkste evenementen in de sierteelt. Twintig jaar geleden verwelkomde een handvol deelnemers slechts 100 bezoekers. Dit jaar bezochten duizenden bezoekers van over de hele wereld de FlowerTrials om nieuwe dingen te ontdekken en nieuwe relaties op te bouwen", vertelt Rob van der Helm, Marketing Manager bij Van Zanten Breeding.


Rob van der Helm (rechts), Marketing Manager Van Zanten Breeding, tijdens de FlowerTrials 2024

Hoe het allemaal begon
Sinds de start van de FlowerTrials heeft Rob deelgenomen als vertegenwoordiger van verschillende bedrijven. De eerste edities kwamen voort uit een samenwerking tussen Royal Van Zanten, Florema YoungPlants (nu Beekenkamp), Danziger, Moerheim (nu MNP) en Fides (nu Dümmen Orange). Twintig jaar geleden was Rob één van de organisatoren van de allereerste FlowerTrials. Van 2008 tot 2015 zat hij in het bestuur van FlowerTrials en hielp hij bij de oprichting van een officiële stichting. De stichting inspireerde deelnemende bedrijven om samen marketing te voeren en een bezoekersregistratiesysteem te introduceren. "Vanaf dat moment begon het aantal deelnemers te groeien. In 2015 was het evenement zo populair en succesvol geworden dat we Fleuroselect vroegen het te organiseren", herinnert Rob zich.

Wanneer Rob gevraagd wordt naar de reden van het succes van het evenement zegt hij: "Het evenement is precies op de juiste tijd van het jaar. Week 24 is meestal een relatief rustige week voor telers waardoor het een mooie gelegenheid is om hun portfolio te laten zien. Het is een goede kans om in contact te komen met bedrijven die we normaal gesproken niet spreken. De afgelopen jaren vonden de Dutch Lily Days en GreenTech gelijktijdig met de FlowerTrials in week 24 plaats."

Internationale bezoekers
De bezoekers die de locatie van Royal Van Zanten bezoeken zijn afkomstig van over de hele wereld. "We hebben Amerikaanse telers en Duitse, Franse en Engelse retailers mogen verwelkomen. Maar we hebben ook bezoekers uit Maleisië, China, Japan, Vietnam en vele andere landen ontvangen. In de afgelopen twee jaar is het aantal bezoekers dat we op onze locatie verwelkomden gestabiliseerd. Maar de mix is aan het veranderen. We verwelkomden dit jaar meer retailers en klanten. De meeste bezoekers stellen maar één vraag: Wat is er nieuw?"


Royal Van Zanten ontving veel bezoekers tijdens de FlowerTrials.

Aandacht voor het milieu
"Aandacht voor het milieu is een prioriteit voor onze veredelaars en productontwikkeling. De markt vraagt er namelijk steeds meer om. Dit jaar hebben we nieuwe rassen geïntroduceerd zoals onze nieuwe potchrysant 'Jelly Fish' en gaan we over op milieuvriendelijke verpakkingen en teeltmethoden. Tijdens de FlowerTrials hebben we ons tweede ESG-rapport (Environment, Social en Governance) uitgebracht. Het verslag presenteert en bewaakt onze strategie. Het is onze verantwoordelijkheid om de markt te informeren over onze inspanningen en wellicht kunnen we anderen inspireren om hetzelfde te doen. De aandacht voor het milieu zal in de toekomst alleen maar toenemen."


'Jelly Fish' potchrysanten

Voorbereidend op komende edities
Rob denkt dat de FlowerTrials nog belangrijker kunnen worden met meer nadruk op belangrijke trends en innovatie. "De 'Data Driven Breeding Strategy' van Royal Van Zanten resulteert in rassen die voldoen aan de eisen van de markt. Onze noviteit 'Jelly Fish' wordt gewaardeerd om zijn uiterlijk en omdat het beantwoordt aan de behoefte aan rassen die milieuvriendelijker geteeld kunnen worden."

"Naast onze noviteiten hebben we ook aan andere projecten gewerkt. Bijvoorbeeld ons inspiratieplatform 'What's B(l)ooming Today'. Het deelt het verhaal achter onze planten en bloemen. Een ander voorbeeld is de postergenerator die tuincentra kunnen gebruiken om hun klanten te informeren. Dit type innovatie valt minder op omdat bezoekers zich meestal richten op de nieuwe kleuren en vormen van onze noviteiten. Het zou mooi zijn als we bezoekers van FlowerTrials bewust kunnen maken van dit soort ontwikkelingen. De informatie die bezoekers voorafgaand aan de FlowerTrials ontvangen kan daar een instrument voor zijn."


Het 'What's B(l)ooming Today' platform

Hoewel het stof van de editie van dit jaar nog niet is neergedaald, bereidt het team van Royal Van Zanten zich al voor op de toekomst. "Volgend jaar richten we ons op co-creatie. We zetten initiatieven op die we samen met anderen tot stand brengen in de schijnwerpers. Ook gaan we meer aandacht besteden aan het milieu. Daar zijn we al jaren mee bezig en we willen onze impact zichtbaarder maken voor het publiek."

Voor meer informatie:
Royal Van Zanten
[email protected]
www.royalvanzanten.com

Publicatiedatum: