Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Salvador Donoso Ruiz-Tagle, AgroFloral Perú S.A.C

"Trends geven aan dat klanten een breed assortiment willen zien"

Aan de voet van het Andesgebergte, in de woestijnvallei aan de kust, teelt AgroFloral Perú S.A.C. amaryllisbollen. Hun assortiment omvat rode, witte en roze bollen, evenals bicolor en dubbele kleurvariëteiten. De bollen worden geëxporteerd naar vijftien verschillende landen. We interviewden de Sales and Business Development Manager van het bedrijf, Salvador Donoso Ruiz-Tagle, om meer te weten te komen over het bedrijf, het seizoen van dit jaar en de laatste markttrends.

Verleden en heden
Vandaag de dag produceert AgroFloral Perú S.A.C. haar amaryllisbollen in Canete, Peru. Dit is niet altijd zo geweest. In 1999 begon het Peruaans-Chileense bedrijf met de teelt van bollen in Chili. In 2008 verhuisden ze echter naar Peru vanwege de klimaatomstandigheden en het vruchtbare land. Salvador wijst erop dat het productassortiment en de activiteiten van het bedrijf zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld: "In het begin kweekten we slechts acht verschillende bolvariëteiten die werden geëxporteerd naar één Nederlandse teler. Tegenwoordig bieden we meer dan zestig verschillende genotypen aan, die worden geëxporteerd naar vijftien verschillende landen. Sinds 2004 zijn we begonnen met veredeling. Eén van onze eerste successen op het gebied van veredeling was de Red Victory. Meer recentelijk hebben we de Tika serie (dubbele variëteiten) en de Andes serie (enkele variëteiten) gelanceerd."


Een impressie van de Tika serie. Met de klok mee: Tika Fairy, Tika Imperator, Tika Disco en Tika Coral.

Momenteel zit het bedrijf midden in het oogstproces. En tot nu toe zijn de zaken dit seizoen goed gegaan, aldus Salvador. "Het seizoen van dit jaar is heel positief voor ons geweest. Tot nu toe verliep alles soepel en volgens plan. Zelfs de weersomstandigheden waren beter dan verwacht. De temperaturen zijn gereguleerd, wat heeft geresulteerd in minder druk op de gewassen en betere algemene resultaten. Dankzij goede relaties met strategische partners verliep ook de logistiek goed. Het is echter nog te vroeg om dit seizoen definitief als succesvol te bestempelen. Niettemin denken we, op basis van de huidige vooruitgang, dat het een goed seizoen zal worden."

Dubbele variëteiten, een breder kleurenpalet en wasbloemen
Volgens Salvador is de vraag naar amaryllissen niet wezenlijk veranderd. Wat wel is veranderd, zegt hij, zijn de voorkeuren van de consument. "Dit seizoen was de vraag goed, vergelijkbaar met voorgaande jaren. We hebben wat verschuivingen opgemerkt in de verdeling van deze vraag. Over het algemeen blijft de vraag echter positief. Toch zien we trends die aangeven dat klanten willen dat we een breed assortiment aanbieden."

Op de vraag om dit verder uit te leggen, zegt hij het volgende: "Klassieke kleuren zoals rood en wit blijven de markt domineren, vooral tijdens Kerst. Op dit moment werken we met verschillende variëteiten, maar voor de rode variëteiten zijn de belangrijkste Sovereign en Red Victory. De Red Victory is bijzonder goed ontvangen op de markt. Voor witte variëteiten gebruiken we Denver en White Candle, waarbij de laatste een groot potentieel heeft vanwege de grootte van de bloem.

Ondanks de dominantie van deze kleuren, merkte ik dat klanten steeds meer vragen naar dubbele variëteiten en catalogi met een breed scala aan kleuren en variaties. Interessant is dat jongere generaties meer interesse tonen in dubbele variëteiten en een breder kleurenpalet. Ik denk dus dat deze trend deels te wijten is aan de intrede van andere generaties in de bloemenmarkt, maar ook aan het feit dat klanten beter geïnformeerd zijn en niet langer genoegen nemen met klassieke variëteiten. Ik denk dat het ook te maken heeft met de manier waarop tegenwoordig geconsumeerd wordt, er is altijd een zoektocht naar iets nieuws of anders."

Salvador zag nog een andere trend in de amaryllismarkt, namelijk de "significante" ontwikkeling en groei in de vraag naar waxbloemen. Hij merkt op: "Onze bollen hebben bewezen geschikt te zijn voor dit type formaat. We zijn een eigen merk aan het ontwikkelen, waarmee we ons kunnen onderscheiden en een product kunnen bieden dat zich onderscheidt door kwaliteit. Om aan deze vraag te voldoen en ons voor te bereiden op toekomstige veranderingen in de vraag, willen we met ons veredelingsprogramma elk jaar nieuwe variëteiten introduceren. Met het merk Andes Amaryllis creëren we nieuwe ontwerpen voor waxbloemen, waarbij we ons richten op kwaliteit en design."

Omgaan met het El Niño fenomeen
Naast het in de gaten houden van de veranderende vraag, wordt Salvador geconfronteerd met het El Niño fenomeen, wat uitdagingen met zich meebrengt voor de bollenteelt. Toch vertelt hij dat het hem gelukt is om met deze uitdagingen om te gaan.

"Het handhaven van onze kwaliteit te midden van een veranderend klimaatscenario is een van de grootste uitdagingen waar we mee te maken hebben gehad. De milieuomstandigheden variëren van jaar tot jaar en worden steeds extremer. Vorig jaar bijvoorbeeld, tijdens de El Niño, moesten we al onze controles en inspanningen tijdens het hele teeltproces intensiveren om de kwaliteit van onze producten te garanderen. We hebben deze uitdagingen echter overwonnen door nieuwe technologieën, adaptieve landbouwpraktijken en strategische samenwerkingsverbanden uit te voeren om beter te kunnen anticiperen op plotselinge klimaatveranderingen en ons hieraan beter te kunnen aanpassen. Dit seizoen hebben we al ervaren hoe effectief de uitgevoerde maatregelen zijn."

Streven naar verdere groei
Toch benadrukt Salvador dat verdere ontwikkeling en innovatie cruciaal zijn om de huidige en toekomstige zakelijke kansen te benutten. "Wij geloven dat de belangrijkste kans voor ons bedrijf ligt in onze toewijding aan kwaliteit. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar nieuwe en interessante markten waar we onze bollen kunnen aanbieden. We hebben echter een vrij strakke en geplande groeistrategie voor het openen van nieuwe markten. We willen groeien met behoud van kwaliteit, dus we plannen het betreden van een nieuwe markt altijd met alle onderdelen van het bedrijf.

We zien ons veredelingsprogramma als een belangrijke kans voor innovatie en groei. Door voortdurend nieuwe variëteiten te ontwikkelen via onze veredeling kunnen we markttrends voorblijven en producten aanbieden die voldoen aan de veranderende behoeften van onze klanten. Wij geloven dat dit ons onderscheidt en onze marktpositie versterkt. Hoewel we de toekomst niet kunnen voorspellen, streven we er altijd naar om er klaar voor te zijn," besluit hij.

Voor meer informatie:
AgroFloral Perú S.A. C
www.afperu.com

Publicatiedatum: