Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nelson Kimathi, United Selections, over IFTEX 2024 en het daaropvolgende selectieproces

"Het introduceren van een nieuwe rozensoort is niet zomaar het toevoegen van een nieuwe roos aan onze catalogus"

Sinds 2012 neemt United Selections deel aan de IFTEX. Ook dit jaar waren ze aanwezig om hun nieuwste rassen te laten zien en hun partners in de schijnwerpers te zetten. "IFTEX 2024 was een goed evenement voor ons om onze variëteiten te laten zien en in contact te komen met andere belanghebbenden", zegt het team van United Selections.

Voordat het bedrijf nieuwe variëteiten presenteert, onderwerpen ze hun rozen aan een selectieproces. Dit proces begint kort na de IFTEX. We interviewden Nelson Kimathi, Marketing Assistant bij United Selections, om te horen hoe zij de IFTEX ervaren hebben en voor het verhaal achter hun rozenrassen.


Het United Selections team op IFTEX 2024.

Netwerken en leren over marktontwikkelingen
"IFTEX is een uniek platform dat leermogelijkheden biedt", zegt Nelson. Als het gaat om exposure, merkt hij dat vooral de 'Nova Vita, Rise & Shine', 'Premium Class' en 'Champagne blossoms' de aandacht kregen van IFTEX-bezoekers: "De aanwezigen waren vooral onder de indruk van de bloei, de bloemblaadjes, de diepe kleur, de grote kroppen van onze variëteiten en de sterke stelen. Het was bijzonder om te zien dat de rozen zoveel belangstelling kregen van allerlei mensen waaronder telers uit Azië, Ethiopië en Saudi-Arabië. Maar ook eindgebruikers die onze soorten naar telers konden doorsturen toonden interesse."

Over de Saudi-Arabische bezoekers zegt Nelson het volgende: "De meeste interacties hadden we met partijen uit Saoedi-Arabië. Ze waren erg geïnteresseerd in een aantal van onze rassen. We moeten deze samenwerkingen nog officieel maken maar Saoedi-Arabië is een veelbelovende markt: Ze zijn geïnteresseerd in stamrozen en trosrozen. Bovendien zijn ze geïnteresseerd in witte en perzikvariëteiten zoals de 'Nova Vita' en 'Champagne blossoms'."


Bezoekers op de stand van United Selections

Volgens Nelson is de beurs ook een kans om meer te weten te komen over de markt en de ervaringen van telers. Hij wijst erop dat chrysanten en alstroemeria's veel belangstelling kregen omdat ze heldere kleuren hebben en relatief gemakkelijk te onderhouden zijn. "Met andere woorden; ik heb veel geleerd bij de IFTEX. We realiseren ons dat veel telers en teeltmanagers de mensen in het veld zijn. Hun advies is waardevol voor ons. Om de eindgebruikers aan te spreken moeten we ook de gewasmanagers aanspreken", zegt hij.

Het proces van het creëren van nieuwe rozenrassen
"Het introduceren van een nieuw rozenras is niet alleen het toevoegen van een nieuwe roos aan onze catalogus", zegt Nelson. In feite gaat er een selectieprocedure van meerdere maanden aan vooraf. "Het is een proces dat tijd kost." Bij United Selections begint het selectieproces direct na de IFTEX wanneer de spanning hoog is en de gesprekken met de belangrijkste belanghebbenden nog vers in het geheugen liggen. Het proces vindt voornamelijk plaats in Nakuru en Naivasha in Kenia.

Nelson legt uit hoe het proces verloopt: "Tijdens de selectie kijken we naar elk detail: het aantal bloemblaadjes, de grootte van de kop, de sterkte van de stengel en hoe vaak ze bloeien. Ook streven we naar meer ziekteresistentie, sterk (zeevracht)transport en variëteiten met een hogere opbrengst. We houden ook de markttrends en de wensen van de consument in de gaten om ervoor te zorgen dat onze nieuwe variëteiten voldoen aan de huidige eisen en toekomstige behoeften. Elk teamlid noteert deze eigenschappen en beslist of een roos een mogelijke kandidaat is." Volgens Nelson houdt het team van United Selections zich nu bezig met het geven van namen aan de bloemen. Daarna worden de bloemen vermeerderd, getest en gepromoot.


Het selectieteam aan het werk

Nelson vindt de kleurkwestie het meest uitdagende deel van het proces. Daarom is hij blij dat hij deel uitmaakt van een breder team dat feedback en advies geeft. "Onze beslissingen worden samen met het team genomen, met behulp van gegevens die verzameld zijn via ons gegevensregistratiesysteem, E-Brida. Dankzij dit systeem kunnen we de gegevens grondig analyseren en weloverwogen keuzes maken over welke rozen we op de markt willen brengen. Ons team, van onderzoek en ontwikkeling tot verkoop en marketing, overweegt om de beste rozen voor de markt te kiezen. Ons doel is om, naast ons bestaande assortiment dat bestaat uit de rassen Madam Red, Confidential, Nova Vita en Jumilia, de volgende bekroonde roos te introduceren. Het creëren van een nieuw rozenras is een werk van liefde," besluit hij.

Voor meer informatie:
United Selections
www.united-selections.com

Publicatiedatum: