Veiling Rhein-Maas realiseerde in de eerste helft van 2024 een productomzet van 248 miljoen euro. Dit is exact hetzelfde omzetniveau als in de eerste helft van het voorgaande jaar. De eerste zes maanden van 2024 werden vooral gekenmerkt door goede gemiddelde prijzen en een iets kleiner productassortiment. "Gezien de onvoorspelbare weersomstandigheden, die vooral in het tweede kwartaal een grote impact hadden en uiteraard ook onze activiteiten beïnvloedden, zijn we tevreden met de productomzet in de eerste helft van het jaar", zeggen Günther Esser en Cees Hoekstra, Managing Directors van Veiling Rhein-Maas.
Marketing
Als beste week van het tweede kwartaal van Veiling Rhein-Maas, is de week voorafgaand aan Moederdag over het algemeen positief verlopen. Veiling Rhein-Maas realiseerde over bijna de hele eerste helft van het jaar een goede en stabiele afzet met goede gemiddelde prijzen door een merkbaar tekort aan producten. Veiling Rhein-Maas kende in de eerste helft van het jaar een daling van het volume snijbloemen ten opzichte van vorig jaar. Dit was vooral te wijten aan een tekort aan tulpen, hoewel er ook tekorten bij de buitenproducten worden waargenomen. De verklaring hiervoor is het extreem natte weer in het tweede kwartaal, waardoor veel producten niet klaar waren voor de verkoop. De volumes gerbera's zijn ook duidelijk te laag, vooral door het weer.
Het slechte weer en de lage volumes hadden ook een impact op de veiling van potplanten. Dankzij de positieve ontwikkeling in februari en maart en in de eerste twee weken van april lagen de verkoop en de gemiddelde prijzen op de veiling echter iets boven begroting, ondanks de moeilijke afzetsituatie in mei en juni. Bloeiende kamerplanten verkochten goed. De afzet van buitenpotplanten verliep echter vooral in juni moeizaam. Hier was de vraag laag door de aanvankelijk lage temperaturen en de grote regenval, met stormen met overstromingen in Zuid-Duitsland. In heel Duitsland was het geen fijn 'tuinweer', wat duidelijk terug te zien is in de verkoop van perk- en balkonplanten. Alleen vaste planten verkochten goed. Een reden hiervoor is de extreme slakkenplaag in tuinen dit jaar en dus de behoefte van consumenten om vervangende planten te kopen.
De klantenbetrokkenheid in de eerste helft van het jaar was vergelijkbaar met vorig jaar, waarbij iets minder klanten de veiling persoonlijk bezochten. Als gevolg hiervan is het aantal klanten dat de veiling persoonlijk bezoekt en het aantal klanten dat Kopen-Op-Afstand gebruikt nu gelijk. Deze ontwikkeling bevestigt de trend naar de digitale marketingkanalen, Kopen-Op-Afstand, klokvoorverkoop en de webshop, die al enkele jaren wordt waargenomen. In de eerste helft van 2024 steeg de omzet in de klokvoorverkoop met zes procent ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Deze omzetstijging is gelijkmatig verdeeld over snijbloemen en potplanten. Sinds eind februari heeft de klokvoorverkoop van Veiling Rhein-Maas een nieuwe lay-out, waar de klanten over het algemeen tevreden over zijn. Dankzij de modernisering en geoptimaliseerde weergave kan de klokvoorverkoop als een soort webshop worden gebruikt, met een groot aantal nieuwe opties zoals filteren, zoeken en een duidelijk verbeterde weergave van de aangeboden kavels, inclusief productafbeeldingen.
Het Veiling Rhein-Maas-portaal op de website, dat tot nu toe allen gebruikt kon worden door klanten, wordt nu ook uitgebreid met functies voor aanvoerders. Vanaf kalenderweek 29 zullen aanvoerders van potplanten bijvoorbeeld hun aanvoermeldingen via het portaal kunnen opgeven. Aanvoerders kunnen dan ook via het portaal hun klokvoorverkoopprijzen en de aanvoerder-minimumprijs instellen. Het portaal bevat ook documenten, zoals weekoverzichten, dagresultaten en dergelijke, die daar kunnen worden bekeken of gedownload.
Verdere ontwikkeling van het terrein en het bedrijfsmodel in zijn geheel
Met de overname van de momenteel leegstaande hal N op het bedrijfsterrein in Straelen-Herongen heeft Veiling Rhein-Maas de basis gelegd voor verdere groei. "Na de ingebruikname van het nieuwe LMC in gebouw T is de overname van hal N voor ons de volgende belangrijke stap in het kader van ons strategisch project 'Standort 2025', waarmee we onze markt aantrekkelijk positioneren voor de toekomst", benadrukken Günther Esser en Cees Hoekstra, Managing Directors van Veiling Rhein-Maas. "Hal N zal Veiling Rhein-Maas ongeveer 10.000 vierkante meter extra haloppervlakte bieden, die – in tegenstelling tot de nieuwbouw – al in het derde kwartaal door de veiling en haar klanten kan worden gebruikt. Na de zomer zullen onder andere de afdeling Import en het Service Center zich in hal N vestigen. Daardoor komt er op andere plaatsen ruimte vrij, die voor nieuwe doeleinden gebruikt kan worden, wat nog meer mogelijkheden biedt voor de organisatie van Veiling Rhein-Maas. Zo ontstaat extra ruimte voor verdere groei voor Veiling Rhein-Maas, haar klanten en aanvoerders."
De strategische visie gaat al veel verder dan het project "Standort 2025". Samen met de twee moederbedrijven Royal FloraHolland en Landgard tekent Veiling Rhein-Maas momenteel een strategisch tienjarenplan uit.
Bron: Veiling Rhein-Maas