Europese vervoersorganisaties, waaronder TLN, hebben in een brief aan de kersverse tijdelijke EU-vervoercommissaris Hoekstra gevraagd een haalbare oplossing te vinden voor de dreigende verkeerschaos op de Brenner vanaf 1 januari 2025.
Vanaf die datum beginnen de jarenlange onderhoudswerkzaamheden aan de zgn. Luegbrucke op de Brenner autobaan (A13). Dat betekent dat de Brenner jarenlang open zal zijn met slechts één rijstrook per richting. Een nieuwe brug moet de bestaande brug tegen 2030 vervangen.
Met een volume van ongeveer 14,3 miljoen auto's en ongeveer 2,5 miljoen vrachtwagens per jaar is de Brenner-snelweg een van de belangrijkste Europese verbindingen tussen Noord- en Zuid-Europa en maakt deel uit van het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T).
Het onderhoud is echter nodig. De verkeersveiligheid mag niet in het geding komen, maar er moeten dringend oplossingen worden gevonden om het personen- en goederenvervoer over de Alpen in de komende jaren te garanderen. Routering met één rijstrook zou leiden tot een capaciteitsvermindering op deze route van wel 80%. Met de al bestaande beperkingen voor vrachtverkeer over de Brenner zal er niet genoeg capaciteit zijn om al het verkeer te verwerken.
Tirol kondigt al beperkingen aan
In een persbericht van 24 juni 2024 hebben de Tiroler autoriteiten al aanvullende beperkingen voor het vrachtverkeer aangekondigd, zoals verdere blokkeringen en rijverboden. Een totaal verkeersconcept wordt pas in september 2024 gepresenteerd. Gezien onze ervaringen met het anti-transitbeleid van Tirol valt te vrezen voor nog meer eenzijdige beperkingen voor het transitoverkeer van vrachtwagens en een voorkeursbehandeling voor personen- en regionaal goederenvervoer.
Spoor al volledig benut
Een verschuiving van goederen naar het spoor zou een deel van de oplossing kunnen zijn, maar is niet mogelijk vanwege de bijna volledig benutte spoorcapaciteit. De Brenner-basistunnel en de toegangswegen aan de Duitse kant zijn nog niet voltooid of bevinden zich nog in de planningsfase. Alternatieve routes zoals de Tauernautobahn of de Gotthardroute veroorzaken vaak grote omwegen. Bovendien is de capaciteit op de Tauernautobahn tot medio 2025 ook ernstig beperkt vanwege renovatiewerkzaamheden. Andere Alpenovergangen in Oostenrijk zijn gesloten voor transitoverkeer van vrachtwagens.
Interventie Europese Commissie nodig
Organisaties trekken daarom nu al aan de bel. De Brenner is te belangrijk voor de hele Europese economie om een 'Alleingang' door Tirol toe te staan. Oostenrijk moet met de Europese Commissie en buurlanden om de tafel gaan zitten om alternatieven te bespreken, beperkingen op te heffen (zoals nachtrijverbod) om een verkeersinfarct te voorkomen.
Bron: TLN